• Biina93

    Hjälp att tyda spermaprov

    Hej
    Min sambo gjorde spermaprov. Vet att värderana inte är bra. Men men hur liten/stor chans är det att vi lyckas får barn på naturlig väg? 

  • Svar på tråden Hjälp att tyda spermaprov
  • SvenOlsson

    WHOs referensvärden är den undre gränsen för fertilitet. Din man är alltså infertil och chansen till en naturlig graviditet är nästan obefintlig. Jag gjorde spermaprov för några år sedan inför att jag skulle donera till en fertilitetsklinik. Mitt prov innehöll 495 miljoner spermier. Det var förvisso ett bra resultat, men jag låg fortfarande inom det normala spannet för fertila män.

    Din man är däremot långt ifrån att vara steril och jag tror ni skulle ha god chans att få ett genetiskt gemensamt barn via IVF :) 

  • Citronsmör

    Är detta enda provet ni har gjort? Spermiekvaliteten kan gå ned tillfälligt på grund av saker som sjukdom, gifter, värme, etc. Man brukar ta ett nytt prov tre månader senare. Provet visar ju att ni har levande, progressiva spermier. En spermiekoncentration på 6,6 miljoner/ml gör det dock svårt att få till en naturlig graviditet. Om ert andra prov visar liknande resultat bör ni absolut överväga IVF med ICSI. ICSI gör att antalet spermier inte blir ett hinder, eftersom man väljer ut spermier som ser bra ut och sätter in dem i ägg.

Svar på tråden Hjälp att tyda spermaprov