• snigeln123

    Midjemått hos kurviga?

    Jag har sen ungefär fem år tillbaka varit överviktig. När jag var yngre var mitt ideal typ att vara ett skelett. Jag har försökt acceptera min nya kropp, men eftersom jag inte känner mig hälsosam längre vill jag gå ner i vikt. Men just för att mitt ideal inte ska bli skelett igen vill jag försöka typ bli mer kurvig, alltså inte ha en "ölmage" utan mer någorlunda smal midja men mer höfter. Så min fråga är, vad skulle ni säga är hälsosamma mått men ändå vara kurvig. Mitt midjemått (där det är som smalast) är just nu 85 cm och måttet där rumpan är som störst är 110 cm. Är 159 cm lång och väger 76 kg. 

    Vad skulle ideal måttet vara hos en kurvig? Typ slim thick. Vill hitta ett nytt ideal som inte är skelett. 

  • Svar på tråden Midjemått hos kurviga?
  • Anonym (82)
    snigeln123 skrev 2024-04-06 15:33:46 följande:
    Midjemått hos kurviga?

    Jag har sen ungefär fem år tillbaka varit överviktig. När jag var yngre var mitt ideal typ att vara ett skelett. Jag har försökt acceptera min nya kropp, men eftersom jag inte känner mig hälsosam längre vill jag gå ner i vikt. Men just för att mitt ideal inte ska bli skelett igen vill jag försöka typ bli mer kurvig, alltså inte ha en "ölmage" utan mer någorlunda smal midja men mer höfter. Så min fråga är, vad skulle ni säga är hälsosamma mått men ändå vara kurvig. Mitt midjemått (där det är som smalast) är just nu 85 cm och måttet där rumpan är som störst är 110 cm. Är 159 cm lång och väger 76 kg. 

    Vad skulle ideal måttet vara hos en kurvig? Typ slim thick. Vill hitta ett nytt ideal som inte är skelett. 


    Det är väl ett helt okej midjemått? Ett normalt midjemått är mellan 80 och 87. Mitt är 82 och jag tycker inte att min midja är så stor.
  • snigeln123
    Anonym (82) skrev 2024-04-06 15:44:20 följande:
    Det är väl ett helt okej midjemått? Ett normalt midjemått är mellan 80 och 87. Mitt är 82 och jag tycker inte att min midja är så stor.
    På mig ser det verkligen ut som jag har en ölmage. Den börjar hänga och har fått en del bristningar. 
  • Anonym (82)
    snigeln123 skrev 2024-04-06 15:50:45 följande:
    På mig ser det verkligen ut som jag har en ölmage. Den börjar hänga och har fått en del bristningar. 
    Fast magen sitter ju nedanför midjan? Ser inte riktigt kopplingen. Men det kanske är jag som konstigt skapad. Min smalaste del, midjan, är ovanför magen.
  • Anonym (Hmm)

    Att vara kurvig är inte samma sak som att vara fet. Du ligger över 30 i BMI vilket är rätt högt. Det finns inte bara visuella fördelar med att tappa några kg utan även av hälsoskäl. Men ta lite i taget om du bestämmer dig.

    Om du däremot är nöjd med att vara så kurvig så har du all rätt att vara just det. 

  • Anonym (Tant)
    Anonym (82) skrev 2024-04-06 15:56:38 följande:
    Fast magen sitter ju nedanför midjan? Ser inte riktigt kopplingen. Men det kanske är jag som konstigt skapad. Min smalaste del, midjan, är ovanför magen.
    Midjemåttet mäter man mitt emellan höftkammen och nedre revbenskanten, d.v.s. ungefär vid naveln. Vi är många som har en hel del mage just där.

    Det man är intresserad av att veta är ju dels hur mycket fett man har på buken, dels hur stora kläder man behöver köpa för att få plats i dem. Båda dessa sakerna får man bäst koll på ifall man mäter i rätt höjd.

    Jag har pendlat mellan 70 och 75 cm under bysten hela mitt vuxna liv, men midjemåttet har långsamt ökat från 68 till 84. Med ditt sätt att mäta skulle jag ha samma byxstorlek idag som för tjugo år sedan. Det har jag inte.
  • En glad tjej
    Anonym (82) skrev 2024-04-06 15:44:20 följande:
    Det är väl ett helt okej midjemått? Ett normalt midjemått är mellan 80 och 87. Mitt är 82 och jag tycker inte att min midja är så stor.
    Nja, de säger att man bör ligga under 80 cm i midjemått för att anses hälsosam men jag håller med dig, 82cm är inte stort.
  • Anonym (Charlotte)

    Du är ju väldigt kort, så det kan hända att du bör ha lite mindre mått än någon som är grovt byggd och 175 cm lång. 

    Det enklaste är att titta sig i spegeln och se om man har något som hänger eller dallrar. Då är det värt att tighta till sig med bättre kost och styrketräning. 

    Man kan generellt inte ändra sin kroppsform så mycket, utan är man ett "äpple" så är man det oavsett hur mycket man väger. 

    Börja med att gå ner till ett normalt BMI (du ligger på fetma grad 1 nu) och sedan börjar du styrketräna. Det är allt du behöver göra. Eftersom ditt midjemått inte är jättestort redan nu, så kommer din midja vara smal när du är normalviktig och du behöver inte bry dig om det måttet. 

Svar på tråden Midjemått hos kurviga?