• Emala

Leksaker till 2-årig flicka

Vad tycker era flickor i den åldern om att leka med? 
    Min dotter tycker om att leka i sitt leksakskök, men känner att hon behöver lite variation.
    Pusslar och läser gör vi redan, tänker mer på leksaker som hon kan leka med? 

• Svar på tråden Leksaker till 2-årig flicka
  • Aliona

Duplo, Brio tågbana, kulbanor, lera, musikleksaker som litet träpiano, pianomatta, dansmatta, trummatta osv. 

• blomman 2

Utklädningskläder som skor, hattar, väskor mm.
    Två åringar älskar att packa väskor!
    Play Doh ( finns recept på nätet) älskade min dotter, kokande vatten, olja, alun, vetemjöl och eventuellt karamellfärg att blanda i.
    Man kan byta ut alunet mot citronsyra ifall det inte finns i butik.
    Min dotter älskade denna deg och den är helt giftfri och håller ett bra tag.
    Annars är uteleksaker alltid roligt!
    2-åringar älskar att släpa, packa, pilla och undersöka!

• Emala

Tack för svar! 
    Hon är inte så intresserad av bilar och tågbanor och dinosaurier etc som vi redan har här hemma eftersom hon har tre storebröder.   Inte Duplo heller, tyvärr.
    Play Doh har vi, och magnetsand.
    Hon har en liten leksakskundvagn som hon gärna lägger saker i och drar runt.
    Uteleksaker har hon, och där leker hon gärna med samma saker som hennes bröder.  
    Hon tycker om att klä ut sig på förskolan,  men är inte så intresserad av att göra det hemma.
    Tänker att hon kanske är för liten för dockor, men det kanske hon inte är?
    Vi har nog ett par dockor på vinden som hennes bror lekt med.

• JosHed

Tror inte det är så mycket könsskillnader vid 2 år då tänker att jag kan svara trots att mina är grabbar kanske? 

de leker mestadels med sitt leksakskök, mycket med docka och vagn. Annars älskar de att rita och leka med lera. Pussla och spela spel. Tågbana, kulbana, duplo. Men allra mest leker de bondgård med kor, ladugård och traktorer och små pärlor som mat :) 

• Emala
    JosHed skrev 2024-06-15 13:33:19 följande:

Tror inte det är så mycket könsskillnader vid 2 år då tänker att jag kan svara trots att mina är grabbar kanske? 

de leker mestadels med sitt leksakskök, mycket med docka och vagn. Annars älskar de att rita och leka med lera. Pussla och spela spel. Tågbana, kulbana, duplo. Men allra mest leker de bondgård med kor, ladugård och traktorer och små pärlor som mat :) 

Hon har tre äldre bröder,  det är nog inte så stor skillnad på kön i den åldern,  men hon är inte särskilt intresserad av bilar, tågbanor, dinosaurier och duplo tyvärr.
    Leksaksköket med tillbehör tycker hon om, det leker ett par av hennes bröder fortfarande med också ibland,  jag har letat fram en docka som hennes bror haft, men som han fort  tröttnat på, och köpt till lite tillbehör som dockvagn mm.   Det tycker hon är roligt! 
    Play doh, magnetsand, pussel mm har vi. 
  • Kammen320
    Emala skrev 2024-06-18 01:43:51 följande:
    Hon har tre äldre bröder,  det är nog inte så stor skillnad på kön i den åldern,  men hon är inte särskilt intresserad av bilar, tågbanor, dinosaurier och duplo tyvärr.
    Leksaksköket med tillbehör tycker hon om, det leker ett par av hennes bröder fortfarande med också ibland,  jag har letat fram en docka som hennes bror haft, men som han fort  tröttnat på, och köpt till lite tillbehör som dockvagn mm.   Det tycker hon är roligt! 
    Play doh, magnetsand, pussel mm har vi. 
    Har ni så ni kan bygga hus av duplo? Det älskade min dotter, o gör det fortfarande som 6-åring. Väggar, sängar, bord, stolar, badkar, toalett osv. Så bygger hon olika hus varje gång o leker med duplofigurerna som bor i huset.
  • Anonym (A)

Vid två var vår en fjullfjädrad dockmamma. Hon lekte förskola och höll i samlingar och sövde alla barnen. Ofta en dockvagn med sig ut.
    Det höll i sig i många år.

• Emala
    Kammen320 skrev 2024-06-18 08:11:55 följande:
    Har ni så ni kan bygga hus av duplo? Det älskade min dotter, o gör det fortfarande som 6-åring. Väggar, sängar, bord, stolar, badkar, toalett osv. Så bygger hon olika hus varje gång o leker med duplofigurerna som bor i huset.
    Tyvärr inte hus,  vi har mest fordon och några enstaka djur och figur förutom själva klossarna. 
  • Kvinna1989

Min tjej på 2 år leker med nästan allt förutom dockor. Som till ex Duplo, leksks kök, dockhus (men inte stora dockor), bollar, ballonger, klossar, djur (dock inte mjukisdjur)

• Kammen320
    Emala skrev 2024-06-19 22:29:34 följande:
    Tyvärr inte hus,  vi har mest fordon och några enstaka djur och figur förutom själva klossarna. 
    Testa köpa nåt begagnat duplohus? Min dotter älskade också leksaksköket o när vi skaffade duplohus föll hon direkt. Gillar hon inte går det alltid att sälja vidare 😉
Svar på tråden Leksaker till 2-årig flicka