• Milnic

    föräldrapenning arbetslös innan födsel?

    Hej allihopa,

    Jag närmar mig 30 och längtar efter att skaffa barn. I dagsläget är jag anställd under ett vikariat (över ett år) för en person som är mammaledig, och jag hoppas att jag får vara kvar sen men det är verkligen ingen självklarhet. Min oro är att jag därefter måste söka nytt jobb och så dröjer det massa mer tid innan eventuell tillsvidareanställning, som ska vara himla svårt att få nuförtiden. Jag försöker därför klura ut hur jag ska timea eventuell graviditet för att få föräldrapenning baserad på min nuvarande inkomst, och jag känner mig förvirrad kring all info på försäkringskassan.

    Mina funderingar är:

    Måste man ha jobbat 240 dagar i sträck innan själva förlossningsdagen?

    Vad händer om jag blir arbetslös några månader innan barnet föds?

    Om jag blir av med det här jobbet och sedan hittar ett nytt med ett glapp emellan, måste jag då ha jobbat 240 dagar i sträck på det nya jobbet?

    Tackar på förhand ❤️

  • Svar på tråden föräldrapenning arbetslös innan födsel?
  • Jemp

    Skriver du in dig på arbetsförmedlingen direkt skyddas sgi så du kan få FP baserat på nuvarande jobb även om du skulle bli arbetslös. 

  • Milnic

    Jag förstår, finns det en gräns för hur länge man kan vara arbetslös innan födseln innan man förlorar inkomstbaserad ersättning? 

Svar på tråden föräldrapenning arbetslös innan födsel?