• Anonym (Svalteskönt)

Stress av värme

Nån mer som får ångest av värme? Gillar sol och älskar vår och höst. Klarblå himmel med sol men att de gärna är svalt 4-10 grader är lagom. får stark ångest när det är över 20 grader varmt och vindstilla. Klarar inte åka buss då jag måste ha kallt? klarar inte kollektiv trafik. Måste ta bilen med hög ac på? skaffat fläkt, ac men känner ångest av att vara inomhus hela tiden och när jag går ut får jag sån ångest och stresspåslag i kroppen. Nån mer som inte njuter när det är väldigt varmt? Får panik. Vill fly men vet inte vart 

• Svar på tråden Stress av värme
  • Anonym

Jag gillar inte heller värme.
    När de friska fläktarna börjar i slutet av sommaren, det är så härligt. Snart höst!

• Anonym (Svalteskönt)
    Anonym skrev 2024-04-04 22:01:04 följande:

Jag gillar inte heller värme.
    När de friska fläktarna börjar i slutet av sommaren, det är så härligt. Snart höst!

Håller med! Bästa är slutet av augusti och september är bästa månaden på hela året. Önska vintern va kort och sommaren kortare. Höst hade jag gärna haft 9 månader per år. Långt nu till hösten ju?? Vi ska stå ut hela maj, juni, juli, augusti :( 4 månader 
  • Reclaimyourself

Jag har inga problem med naturlig värme, dvs från solen, men jag mår illa, får huvudvärk, blir fruktansvärt irriterad och för varm i övre delen av kroppen av konstgjord inomhusvärme. Så mitt svar är både ja och nej. 

Jag klarar inte av när det är för hög värme inomhus eller i en bil. Fattar inte varför folk envisas med att ha på maxvärme i sin bil! Jag har ofta varit tvungen att be den jag åker med sänka värmen för att jag mår illa och får huvudvärk. När man precis kommit in i en bil från kylan ute är det jätteskönt att det är högsta värme på. Men inte när man åkt en stund och slutat frysa och kroppsvärmen har återgått till normaltemperatur. Varför i hela fridens namn sänker folk inte värmen då undrar jag, utan fortsätter att ha på värmen på max?? Helt obegripligt för mig! För de kan väl knappast frysa när det är maxvärme på och har varit det i 20-30 minuter!?? 

• Anonym (Svalteskönt)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-04 22:16:22 följande:

Jag har inga problem med naturlig värme, dvs från solen, men jag mår illa, får huvudvärk, blir fruktansvärt irriterad och för varm i övre delen av kroppen av konstgjord inomhusvärme. Så mitt svar är både ja och nej. 

Jag klarar inte av när det är för hög värme inomhus eller i en bil. Fattar inte varför folk envisas med att ha på maxvärme i sin bil! Jag har ofta varit tvungen att be den jag åker med sänka värmen för att jag mår illa och får huvudvärk. När man precis kommit in i en bil från kylan ute är det jätteskönt att det är högsta värme på. Men inte när man åkt en stund och slutat frysa och kroppsvärmen har återgått till normaltemperatur. Varför i hela fridens namn sänker folk inte värmen då undrar jag, utan fortsätter att ha på värmen på max?? Helt obegripligt för mig! För de kan väl knappast frysa när det är maxvärme på och har varit det i 20-30 minuter!?? 

Kan relatera. Inomhus värme är värre värme. Hatar varma tåg, bussar och bilar. Värme ska vara på några min när man är iskall sen får man sänka så de blir svalt
  • Anonym (Svalteskönt)
    Anonym (Svalteskönt) skrev 2024-04-04 22:20:11 följande:
    Kan relatera. Inomhus värme är värre värme. Hatar varma tåg, bussar och bilar. Värme ska vara på några min när man är iskall sen får man sänka så de blir svalt
    Hatar även när folk har 25-26 grader i sina hem. att dom höjer elementet för att slippa frysa. Lust att be dom klä på sig mer än att vi andra ska behöva svetts och få panik. Har 18 grader hemma och det är lagom. Alla som fryser här får låna filtar och extra kläder 
  • Anonym (N)

Hatar sommar och värme. Har alltid gjort. 

Hatar också att vara lättklädd ute bland folk, man Blir så exposed. svårare att vara anonym ochså för på vintern går alla med svart jacka men på sommaren syns allas klädstil osv. 

Blir också lätt svettig i ansiktet vilket är väldigt jobbigt. 

Usch för sommar

• Hjelm

Ja det är många som har ont av hög värme.

• Reclaimyourself

Svalteskönt:

Skönt att någon förstår vad jag pratar om! 🙂 
    Jag har en tendens att bli för varm lätt, även om jag även kan frysa ibland även om det inte ens är kallt. Men om jag måste välja så fryser jag mycket hellre än svettas. Det är vedervärdigt att svettas! Och jag gör det ofta. Inte så att det rinner svett, men jag blir så j-la överhettad bara av att gå en promenad i normalt, lite snabbt, tempo.. blir svettig av att gå runt i mataffären, svettig på tåg och bussar (pga alla andra kroppar som alstrar en massa värme?). 

• Mentat

Från och med ca 25° börjar jag må dåligt. Då flyr jag ner i källaren. En idealsemester på sommaren är t.ex. vandring i Alperna, på hög höjd blir det inte så hett. 

Jag irriterar mig på att väderleksprognoser alltid sätter likhetstecken mellan varmare väder och bättre väder. Nej tack, jag avskyr intensivt 30°!

• Aniiee

Same. Jag har ett antal vattenflaskor i frysen, de kan svalka handleder medan de smälter lagom då jag kan börja dricka. Vanliga PET-flaskor med sportkork
    Jag vet att det inte är det bästa från ett plastsynhåll menade går i alla fall att frysa. Måste jag gå ut när det är över 20 grader ser jag till att jag är nyduschad eller i alla fall blöt i håret. En mini - sprayflaska i en ficka som jag kan sprayar håret, ansiktet och handlederna med hjälper en del, och rätt kläder. Luftiga, ljusa, i linne eller annat naturmaterial. Och i övrigt mest leva tidig morgon och sen kväll. Vädra på natten och stänga alla fönster och dra för när temperaturen når en viss grad på dagen, oftast mellan 18 och 22 grader. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Reclaimyourself

Ett tips till alla som tycker det är för varmt inomhus är att spola handlederna någon halv minut med iskallt vatten, då blir man snabbt sval.
    Och tvärtom om man fryser, spola handlederna med varmt vatten.

Svar på tråden Stress av värme