• sandpasta

Tradera missnöjd köpare hjälp

Hej!

Jag har sålt en Dior parfym på Åhléns som jag köpt för ett antal år sedan.

Igår meddelade köparen mig och anklagar mig för förfalskning av parfym då den inte luktar som hennes tidigare parfym av samma sort. Jag har inte sålt en kopia utan den är inhandlad på Kicks. Under de år jag använt parfymen har den alltid luktat på detta vis och jag testade den innan jag ja ut annonsen.

Köparen kräver att jag betalar tillbaka hela köpesumman OCH porto. För att inte få ett negativt omdöme kan jag tänka mig att betala tillbaka för själva parfymen men absolut inte för frakten hon betalade. Jag vet ju att parfymen är äkta och jag tycker absolut inte att den luktade något konstigt.

Vad ska jag göra??? Hur hade ni gjort? Hjälp!!

• Svar på tråden Tradera missnöjd köpare hjälp
  • Sanna43

kanske är parfymen för gammal för att lukta som den ska? Brukar det inte finns en viss tid efter öppnandet innan den blir sämre?

• Lodjursungen

Finns alltid gnälliga personer. Ett dåligt omdöme skadar väl inte dessutom kan man väl svara på omdömet o försvara sig

• Pixiethefairy

Hade du skrivit i annonsen att parfymen var några år gammal? För om jag köpte en parfym hade jag nog velat veta det, eftersom parfymer kan ändra doft efter några år. Det kan visserligen vara en gnällig köpare, som prompt ska hitta fel, men om du inte skrivit i annonsen hur gammal parfymen är, skulle jag nog faktiskt betala tillbaka varans pris och frakten. Inte för att det är hela världen att få något enstaka negativt omdöme, men för att vara schysst. 

• Cereal Killer

Hur pass tydligt är det i annonsen att parfymen var flera år gammal? Köparen har ju antagligen helt rätt i att parfymen inte  doftar som hennes förra, och det borde hon ha förväntat sig om hon visste om att den var gammal. Så det avgörande här är om det framgått tillräckligt tydligt eller inte.

Jag tycker det är rimligt att den som gjort fel (i de fall det är tydligt) också står för fraktkostnaden. 

• Poppy 2012

Jag använder själv Diors parfymer och jag upplever att de inte håller så länge. Nu är jag inte så varsam om dem utan de står framme. För mig håller de bara två år, sedan märker jag att vissa doftnoter är förändrade.

Svar på tråden Tradera missnöjd köpare hjälp