Blir jag isolerad?
Hej. Måste bara skriva av mig. Är sedan ett par månader ny på ett jobb.
Inledningsvis verkade allt jättebra.
Kände chefen som rekryterade mig och hon hade själv rekommenderat mig att söka till henne.
Nu är hon dock på tjänstledighet.
Märker direkt av två styrande, informella ledare, i gruppen som gör det mycket tydligt att jag inte är välkommen i gänget.
Delges inte alltid info, de har möten och avstämningar med varandra, pratar interna ärenden (som de vet att jag inte är involverad i) och kan antingen öppet eller subtilt ifrågasätta mina uppgifter.
Antingen är jag för självständig och frågar för lite och ?här är vi faktiskt ett TEAM!? varpå jag ändrat strategi och frågar ödmjukt: ?hur skulle du/ni tänka här?? Osv
?Har inte riktigt tid just nu? får jag till svar. Alternativt att det dikteras precis till punkt och pricka hur jag ska skriva ett mail etc.
Jag har haft en låg profil såhär i början; för att lära känna dels gruppen, dels övriga kollegor och dels för att inte köra över folk med egna tankar och idéer.
Nu har det dock gått snart ett år.
?Ja vi är väldigt tighta? säger ?ledaren?, men anstränger sig inte det minsta för att släppa in mig och gör det tydligt att jag inte är välkommen, just genom signalerna ovan: vill gärna markera att de är väldigt tighta med varandra, de har arbetat ihop sig under några år, tackar vänligt men bestämt nej till mina förslag och min input.. osv..
Jag hade som ambition att verkligen satsa på den här anställningen och bli kvar några år, men jag inser att jag måste skydda mig själv och min hälsa. Jag mår inte bra av det som sker.
Jag har redan blivit utsatt förut, därav är min toleransnivå ännu sämre. Kanske inbillar jag mig detta också?
Bollade dock med en managementkonsult som sa det att ?du inbillar dig inte - du blir faktiskt mer eller mindre öppet isolerad?