• AndersK

    Våran granne

    Hej det är så att våran granne under oss har i många år klagat på vårat barn. Vi bor i ett fler familjs hus byggt på 50talet det är väldigt lyhört, man hör när någons väckarklocka ringer som att det är ens egen. Vårat barn är 2år har mycket Energi leker spring och hoppar vi säger ju alltid till men det är inte alltid en tvååring lyssnar. Vi kommer hem vid 16:30 barnet går och lägger sig 19:00 på helgen är vi ute och leker eller hittar på något vill ju knappt vara hemma på grund av tanten som gemför barnets ljud med att gå in ett par klack skor inomhus. jag känner att vi kan inte vara hemma med vårat barn eller låta barnet leka pågrund av att det stör henne. Vi har köpt våra lägenhet precis som hon har gjort och renoverat och gjort fint men nu ger vi upp och flyttar pågrund av henne och hennes lappar sura blickar mail sms samtal från styrelsen bankande i  vårat golv. vi mår skit kommer antagligen sälja med förlust jag känner att en sån människa borde inte bo i ett flerfamiljshus 
  • Svar på tråden Våran granne
  • Lugnoro
    AndersK skrev 2024-04-02 20:40:49 följande:
    Våran granne
    Hej det är så att våran granne under oss har i många år klagat på vårat barn. Vi bor i ett fler familjs hus byggt på 50talet det är väldigt lyhört, man hör när någons väckarklocka ringer som att det är ens egen. Vårat barn är 2år har mycket Energi leker spring och hoppar vi säger ju alltid till men det är inte alltid en tvååring lyssnar. Vi kommer hem vid 16:30 barnet går och lägger sig 19:00 på helgen är vi ute och leker eller hittar på något vill ju knappt vara hemma på grund av tanten som gemför barnets ljud med att gå in ett par klack skor inomhus. jag känner att vi kan inte vara hemma med vårat barn eller låta barnet leka pågrund av att det stör henne. Vi har köpt våra lägenhet precis som hon har gjort och renoverat och gjort fint men nu ger vi upp och flyttar pågrund av henne och hennes lappar sura blickar mail sms samtal från styrelsen bankande i  vårat golv. vi mår skit kommer antagligen sälja med förlust jag känner att en sån människa borde inte bo i ett flerfamiljshus 
    Nämen fy. Så ska det inte vara. Men är ni säkra på att sälja och köpa ny lgh? Tänker att det blir en väldigt krångligt om någon ny granne klagar på nästa ställe. 
  • AndersK

    Vi ska hyra lägenhet på första våningen så skönt , nej så känner jag med men orkar inte ha det så här mera. Har pratat med henne och förklarat att barnet kan ju inte sitta i soffan och kollar tv hela tiden. har också påpekat att vi hör våra grannar också jämt och att det är lyhört. men jag själv går ju inte till dom och klagar på att dom låter för dom bor ju också här undra ibland hur vissa tänker 

  • Fossil
    AndersK skrev 2024-04-02 20:40:49 följande:
    Våran granne
    Hej det är så att våran granne under oss har i många år klagat på vårat barn. Vi bor i ett fler familjs hus byggt på 50talet det är väldigt lyhört, man hör när någons väckarklocka ringer som att det är ens egen. Vårat barn är 2år har mycket Energi leker spring och hoppar vi säger ju alltid till men det är inte alltid en tvååring lyssnar. Vi kommer hem vid 16:30 barnet går och lägger sig 19:00 på helgen är vi ute och leker eller hittar på något vill ju knappt vara hemma på grund av tanten som gemför barnets ljud med att gå in ett par klack skor inomhus. jag känner att vi kan inte vara hemma med vårat barn eller låta barnet leka pågrund av att det stör henne. Vi har köpt våra lägenhet precis som hon har gjort och renoverat och gjort fint men nu ger vi upp och flyttar pågrund av henne och hennes lappar sura blickar mail sms samtal från styrelsen bankande i  vårat golv. vi mår skit kommer antagligen sälja med förlust jag känner att en sån människa borde inte bo i ett flerfamiljshus 
    Är man äldre och inte har hemmavarande barn längre så är andras ungar förbaskat jobbigt att lyssna på. Så är det. Och det kommer nog du också att förstå en dag.
    Men, är det bara mellan 16.30 och s9 på vardagar och ni går ut på helgmorgnar (speciellt viktigt med morgnar) så kanske man kunde försöka stå ut.

    Har ni testat med tjocka mattor på golvet som dämpar?

    Om styrelsen anmärker på er så undrar jag ändå om ni inte stör mer än du berättar här.
    Kanske är en bra idé att flytta ändå.

    Det bästa vore ju eget hus men det har ju såklart alla varken råd eller lust med.

    Min äldsta son har två barn, lite äldre än ert barn visserligen men de har ju varit små också.
    Han har otaliga gånger sagt hur glad han är över att bo i hus så att han slipper att hyssja på ungarna hela tiden.


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • AndersK

    Stör absolut gör vi det barnet rör ju sig hemma det är vad hon stör sig på det är tyst fram till 9 på helgen och nej vi går inte ut kl 07:00 på helger och går ut och leker kan man förvänta sig Det seriöst bor man i lägenhet så får man väl räkna med att man hör sina grannar när dom är hemma absolut men minst lika jobbigt att vara grannar har fest och spelar musik sent på helgen när vi är tysta 

  • Goneril

    När man bor i flerfamiljsfastighet måste man vara beredd på ljudyttringar, folk måste ju få leva. I TS fall verkar det dock som om fastigheten är dåligt ljudisolerad, tjocka mattor föreslog någon. När det gäller klagande tanter, för det är ofta tanter, är det faktiskt så att man inte kan klaga stup i kvarten, ringa störningsjouren ofta, för då riskerar man kontraktet;  så är det i allmännyttan i alla fall.                                                                                                                                                Kalas får man också ha emellanåt och barn måste få höras, tanten verkar ju vara en riktig lägervakt. Sen verkar hon gå runt i klackskor vilket inte är nödvändigt. Det finns loafers med mjuka sulor som man kan ha inomhus och som också ger bra stöd åt foten, för det är ju ofta det som äldre eftersträvar. Tyvärr är de lite dyra, många blir ju snåla på ålderns höst ...

  • AndersK

    Tanten är 50 plus sorry till er som är i den åldern men ärligt alla gör Ljud ifrån sig tappar saker barnet leker med bilar visst låter han men vad förväntar man sig min förra granne var i 20 åldern och hade fest massa folk hemma på helgerna hörde allt vad dom spela för musik och prata om och vad dom rökte på balkongen men barnen sov och vakna inte så varför ska jag klaga på att någon annan har ett liv som inte jag har. för att till lägga detta är en bostadsrätt och inte hyresrätt, samtal med föreningen är enbart för att medla mellan oss inget mer men ser ingen mening med det. vi förstår henne vi försöker dämpa det men hon förstår inte oss barnet är två . nu ska vi äntligen flytta hoppas bara vi får sålt och att dom som köper har 4 ungar som gör hål I golvet 

  • Mrs Moneybags
    AndersK skrev 2024-04-02 22:17:15 följande:

    Tanten är 50 plus sorry till er som är i den åldern men ärligt alla gör Ljud ifrån sig tappar saker barnet leker med bilar visst låter han men vad förväntar man sig min förra granne var i 20 åldern och hade fest massa folk hemma på helgerna hörde allt vad dom spela för musik och prata om och vad dom rökte på balkongen men barnen sov och vakna inte så varför ska jag klaga på att någon annan har ett liv som inte jag har. för att till lägga detta är en bostadsrätt och inte hyresrätt, samtal med föreningen är enbart för att medla mellan oss inget mer men ser ingen mening med det. vi förstår henne vi försöker dämpa det men hon förstår inte oss barnet är två . nu ska vi äntligen flytta hoppas bara vi får sålt och att dom som köper har 4 ungar som gör hål I golvet 


    Själv är jag 50+ med ett barn. Glad Ett barn som spelar basket inomhus ibland och springer runt och jagar och brottas med sin pappa osv. Som tur är bor vi på nedre botten och ovanför oss bor en pappa med två barn i ungefär samma ålder som vårt barn (12). 

    Självklart får man tåla ljud när man bor i flerfamiljshus, men om många klagar från olika håll kanske man skapar mer oljud än normalt? 

    Jag hade en granne i vår tidigare lägenhet som klagade på mig och sa att jag bankade i plåtar och gick runt i högklackat inomhus (det märktes att han inte kände mig, för jag äger knappt högklackade skor). Då kom en person dit från hyresvärden och lyssnade och vi provade att göra olika ljud och det hördes absolut ingenting nedåt! Det visade sig att grannen hade en historia av att klaga på oljud mest för att jäklas. 

    Det blir säkert bra för er när ni flyttar, det är sååå skönt att bo på nedre botten och veta att man inte stör någon under.
  • Fossil
    AndersK skrev 2024-04-02 22:17:15 följande:

    Tanten är 50 plus sorry till er som är i den åldern men ärligt alla gör Ljud ifrån sig tappar saker barnet leker med bilar visst låter han men vad förväntar man sig min förra granne var i 20 åldern och hade fest massa folk hemma på helgerna hörde allt vad dom spela för musik och prata om och vad dom rökte på balkongen men barnen sov och vakna inte så varför ska jag klaga på att någon annan har ett liv som inte jag har. för att till lägga detta är en bostadsrätt och inte hyresrätt, samtal med föreningen är enbart för att medla mellan oss inget mer men ser ingen mening med det. vi förstår henne vi försöker dämpa det men hon förstår inte oss barnet är två . nu ska vi äntligen flytta hoppas bara vi får sålt och att dom som köper har 4 ungar som gör hål I golvet 


    Med den slutklämmen så hoppas jag att ni får en granne som klagar mycket, mycket mer än "tanten" som du gnäller över har gjort.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    AndersK skrev 2024-04-05 19:39:20 följande:

    Vi kommer inte ha någon granne under oss 


    Får väl hoppas att er unge stör tillräckligt för klagomål.
    Som fossil är man in i helvete gammal
Svar på tråden Våran granne