Resa ensam
Tänkte höra om någon har några tips eller erfarenheter kring att resa ensam?
Jag är man, 40 år och skild sedan ca ett halvår tillbaka.
Kommer att spendera större delen av semestern med min dotter men har en vecka då jag är ensam och funderar på en resa.
Har aldrig rest själv och funderar lite på vilken typ av resa som passar bäst.
Jag kan uppskatta både charter och storstadssemester men charter känns som att det kan bli lite ensamt och tråkigt att åka på själv, känns som att det kan vara svårt att få kontakt med folk på en sådan resa då de flesta åker i par eller familjer.
Storstadssemester kanske skulle funka bättre, skulle lätt kunna vandra omkring en vecka i exempelvis Rom för mig själv och bara insupa staden men för mig är maten en stor del i en sådan resa och extravaganta restaurangbesök känns underligt att göra ensam.
Har även funderat på träningsresor mm, kombinera charter med fysisk aktivitet och kanske träffa lite folk den vägen. Någon som har erfarenhet av sådana resor? Är det vanligt att folk åker ensamma på sådana eller är det mestadels par och kompisgäng?
Det finns ju även en del gruppresor, exempelvis vandringsresor som hade kunnat vara trevligt men jag har fått intrycket att medelåldern är ganska hög på dem (min fd. svärmor var med god marginal yngst vid 55-60 när hon åkte på en sådan med Rolfs buss, jag vet inte, det kanske beror på bolag?).
Vad säger ni som rest antingen ensamma eller på gruppresor? Några erfarenheter att dela med er av? Tips på andra typer av resor som kan vara intressanta? Tips på resebolag eller destinationer?