• blomman 2

    Badrum

    Jag bor i en bostadsrätt och upptäckte igår då jag skulle ta mått på mitt badrumsskåp att kaklet ovanför det befintliga badrumsskåpet buktar ut från väggen!
    Har inte inte lagt märke till det innan!

    Faktum är att det för några år sedan blev vattenskada ovanför mig uppe på vinden då någon som arbetar  i vår förening glömde stänga tak luckorna vid en kontroll.
    Vatten läckte på vårt innertak och det började att droppa lite vatten in hos oss, det torkade efter upptäckten och föreningen skulle notera detta och att jag skulle få taken i berörda rum som ett sovrum och badrum målade när jag ville.
    Detta är ca 7 år sedan.
    Nu undrar jag ifall det vatten som läckte ner till badrum kan ha orsakat att kaklet nu har börjat att bikta ut??!! Vilket jag absolut tror har skett.
    Vad händer nu förutom att jag måste kontakta bostadsrättsförening??!!
    Vem ska kostnaden ligga på?
    Det är ju en yttre påverkan i såfall som ligger bakom.
  • Svar på tråden Badrum
  • Fontana

    För många år sedan hade vi ett hus ute på Österlen. Under vintern första året frös expansionskärlet på vinden sönder, och vatten läckte ner längs väggen till köket. Det blev en riktig bula på väggen i köket - jag antar att murbruk hade lossnat och/eller expanderat på grund av vattnet. (Nej, vi gjorde aldrig något åt det under de år vi hade huset.)

    Så jag tror absolut att dina buktande kakelplattor beror på fukt/vattenskada. Är det mycket det buktar ut? Är det bara fråga om millimeter är det kanske inte värt mödan att få det åtgärdat.

    Vanligen brukar det heta att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för de inre ytorna i lägenheten och föreningen för skador i allmänna utrymmen och stomme. Eftersom vattenskadan har skett inne i väggen - eller i alla fall bakom kaklet - så borde det vara föreningen som är ansvarig för det.

    Egentligen borde väl företaget där den anställde glömde stänga luckan ha stått för renoveringen. De borde ju ha någon slags företagsförsäkring.

    Lite knivig sits skulle jag säga, särskilt om det var sju år sedan skadan inträffade.

Svar på tråden Badrum