• Yaniznaya

    Hur ska jag göra för att få en tryggare tillvaro?

    Jag har kanske lite satt mig i den klassiska kvinnofällan och vill förändra min situation. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 9 år och vi har två små barn. Vi har alltid haft ett turbulent förhållande men älskar varandra och jobbar mycket med oss själva och med relationen. Min sambo är 9 år äldre än mig och hade tjänat ihop en del pengar under sitt liv, till skillnad från mig. Han ägde en lägenhet när vi träffades. Detta var verkligen inte det som fick mig att falla för honom, om nu någon tror det. Jag förr för hans personlighet och på vår gemensamma dröm och våra gemensamma tankar om världen. Vi fick barn och ville köpa en gård på landet för att få en tillvaro närmare naturen. Vi renoverade lägenheten tillsammans och då området den låg i blivit mer attraktivt gick försäljningen med bra vinst. Vi hittade ett renoveringsobjekt som vi köpte med pengarna från lägenhets försäljningen. Vi skrev ett kontrakt om att jag skulle stå på 25% av gården. Då tyckte jag det kändes bra eftersom jag inte kunde gå in med något eget sparkapital till köpet. Nu har åren gått och jag har själv tagit all föräldraledighet med båda barnen och jobbat halvtid för att barnen ska kunna få vara hemma mer. Något vi båda tyckt varit viktigt. Min sambo utbildade sig på nytt och har nu arbetat de senaste 3 åren. 
    Vi har renoverat huset massor och jag har lagt ner otroligt mycket tid och arbete på gården. Värdet på gården har ökat, mycket på grund av jobb jag lagt ner på att renovera. 
    Nu känner jag att jag sitter i en lite rutten sits. Min sambo kan hota om att lämna mig om jag inte "beter mig" så som han vill. Om jag tillexempel blir arg över att han aldrig hjälper till hemma då är det jag som betett mig dåligt som blivit arg. Han säger att han inte accepterar vissa saker med mig som måste förändras om han vill vara i relationen. Jag blir oerhört stressad av detta och att jag för varje år bara fäster mig mer och mer i vårt hem, ett hem som kan tas ifrån mig när som helst. Jag har hela mitt liv här med nya vänner, jobb och barnens liv. Att gå isär skulle innebära att jag riskerar att bli av med mitt hem. Jag skulle idag som det ser ut troligtvis få ta ett lån för att köpa ut min sambo (han skulle inte vilja bo kvar här själv) om jag går upp till heltid, men om några år till är husets värde troligtvis mycket högre och då är det inte säkert att jag klarar att ta de lånen. Jag tycker liksom det känns orättvist att han inte tar någon ekonomisk smäll alls medan jag får ta hela. Han har ju kunnat utbilda sig och göra karriär på grund av att jag skött barnen och hemmet 100%.
    Jag förstår att många kanske tänker att jag inte gick in med några pengar så då ska jag heller inte ha några pengar vid uppbrott men det är svårt att motivera att fortsätta med relationen när det är såhär. Jag vill inte lägga halva mitt liv på att bygga upp en plats som sen bara tas ifrån mig, då lämnar jag hellre nu när jag fortfarande har en chans att klara ekonomin själv. Det trista här är att jag verkligen älskar honom och vill dela mitt liv med honom men jag blir så fruktansvärt stressad varje gång vi har det dåligt. Min ångestnivå är extremt hög och jag orkar inte må såhär. Jag vill liksom få leva fullt ut. 
    Är det väldigt orimligt tänkt av mig? Vid giftemål är det väl standard att man blir ägare till halva bostaden oavsett vem som gått in med vad. 
    Finns det något annat sätt att göra det här på? Så att vi båda kan bli någorlunda nöjda. 
  • Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en tryggare tillvaro?
  • Sol5889

    Förstår dina känslor fullt ut.
    Ni skulle väl kunna skriva någon fullmakt som innebär att du får en skälig del (hälften eller närmare hälften), av husets värde om ni går isär, alltså mer än nu.

    Jag vet inte... 
    Det är surt, men pengar är ändå "bara" pengar. Om ni inte kan komma överens nu om att dela på eventuell vinst och skriva kontrakt på det, så kanske inte relationen är bra att stanna i ändå.

  • Yaniznaya
    Sol5889 skrev 2024-03-31 22:49:55 följande:

    Förstår dina känslor fullt ut.
    Ni skulle väl kunna skriva någon fullmakt som innebär att du får en skälig del (hälften eller närmare hälften), av husets värde om ni går isär, alltså mer än nu.

    Jag vet inte... 
    Det är surt, men pengar är ändå "bara" pengar. Om ni inte kan komma överens nu om att dela på eventuell vinst och skriva kontrakt på det, så kanske inte relationen är bra att stanna i ändå.


    Ja jag funderar på att ställa ett ultimatum. Att jag vill skriva om vårt avtal nu eller gå isär. Gillar inte ultimatum men det känns liksom som att det inte går att leva såhär heller. 
  • Yaniznaya

    Tow2mater, av någon anledning kan jag inte citera ditt inlägg men ja jag funderar på detta som ett alternativ. Tror varken jag eller han vill att jag jobbar heltid då han skulle behöva dela på hushållssysslor mm och barnen skulle få gå längs dagar på förskolan, dessutom har vi delad ekonomi nu så då skulle vi få dela upp allt istället. Men det är en rimlig tanke att ta upp som ett förslag ifall han inte går med på något annat. 

  • Evalenabena

    Jag tycker att du ska vara ärlig och säga som det är. Det blir en maktbalans som ligger till hans fördel. Det som skulle vara rättvis i detta läge är att han får behålla sin del som han gick in med som insats vid en eventuell sepreation eftersom det var pengar han hade innan ni träffades. Med det ni idag har byggt upp gemensamt så är det ni två tillsammans som har gjort detta.

    Om han inte  är villig på att göra en ändring så har han tydliggjort att han vill ha denna makt över dig. Blir  utfallet till hans fördel så får du noggrant övervägande om du tycker att det är värt att ständigt vara undergiven ert förhållande, eller ta kontroll över situationen och lämna gården som nu börjar kontrollera dig.

    En annan aspekt som du bör tänka på är att hon han skulle få bort i dag så saknar du arvsrätt och blir av med eran gård ändå.


    Hur du än vrider och vänder på det så förlorar du på detta. Men om du väljer att lämna gården så har du tagit kontroll över din situation. Låt inte materiella ting ta kontroll över dig, särskilt inte när du är i underläge.

  • Yaniznaya
    Evalenabena skrev 2024-03-31 23:14:11 följande:

    Jag tycker att du ska vara ärlig och säga som det är. Det blir en maktbalans som ligger till hans fördel. Det som skulle vara rättvis i detta läge är att han får behålla sin del som han gick in med som insats vid en eventuell sepreation eftersom det var pengar han hade innan ni träffades. Med det ni idag har byggt upp gemensamt så är det ni två tillsammans som har gjort detta.

    Om han inte  är villig på att göra en ändring så har han tydliggjort att han vill ha denna makt över dig. Blir  utfallet till hans fördel så får du noggrant övervägande om du tycker att det är värt att ständigt vara undergiven ert förhållande, eller ta kontroll över situationen och lämna gården som nu börjar kontrollera dig.

    En annan aspekt som du bör tänka på är att hon han skulle få bort i dag så saknar du arvsrätt och blir av med eran gård ändå.


    Hur du än vrider och vänder på det så förlorar du på detta. Men om du väljer att lämna gården så har du tagit kontroll över din situation. Låt inte materiella ting ta kontroll över dig, särskilt inte när du är i underläge.


    Ja du har helt rätt. Maktbalansen är verkligen helt fel. Det är ju ett bra alternativ med, att han får tillbaka det han gått in med från början vid separation. 

    Gården är mitt allt. Jag har mina djur här, mitt jobb, mina underbara grannar och allt. Det är här jag vill vara, oavsett om det är med eller utan honom. Men på något vis måste jag ju bli fri som du säger. Men jag vill nog ändå försöka kämpa för att få behålla gården om vi går isär. Mina alternativ till boende som inte skulle innebära flytt till ny ord och byte av skola för barnen är inte många. Vårt hus köpte vi till ett extremt bra pris om man jämför med andra hus i området. Jag kommer inte kunna köpa något billigare ändå. Kan såklart försöka hyra något men det ger inte mig en känsla av frihet och makt heller. 
  • Fyllera

    Ja du har försatt dig i kvinnofällan. Har ni pratat om att bli ersatt för föräldraledigheten? Oavsätt behöver du böja spara pengar. Så mycket som bara möjligt. Titta på rika tillsammans hemsida för bra nybörjarguide.

  • Evalenabena
    Yaniznaya skrev 2024-03-31 23:25:55 följande:
    Ja du har helt rätt. Maktbalansen är verkligen helt fel. Det är ju ett bra alternativ med, att han får tillbaka det han gått in med från början vid separation. 

    Gården är mitt allt. Jag har mina djur här, mitt jobb, mina underbara grannar och allt. Det är här jag vill vara, oavsett om det är med eller utan honom. Men på något vis måste jag ju bli fri som du säger. Men jag vill nog ändå försöka kämpa för att få behålla gården om vi går isär. Mina alternativ till boende som inte skulle innebära flytt till ny ord och byte av skola för barnen är inte många. Vårt hus köpte vi till ett extremt bra pris om man jämför med andra hus i området. Jag kommer inte kunna köpa något billigare ändå. Kan såklart försöka hyra något men det ger inte mig en känsla av frihet och makt heller. 

    Att hyra bostad bör vara sista alternativet. Men ligg ett steg före och kolla vad som finns runtomkring. 


    Va smart, han vet säkert att gården och huset är ditt allt. Visa att du börjar bli likgiltig in för gården eftersom det ändå inte är ?ditt?. Varför ska du jobba och kämpa  när du ändå är förloraren? Varför ska du investera i hans ekonomi när du ändå inte får ta del av kakan? Du göder bara upp hans trygghet medans din blir allt mer sårbar så länge värdet på fastigheten stiger.


    I detta fall handlar det inte om girighet. På samma sätt som han vill garantera sin säkerhet så vill ju du också ha en säkerhet på samma villkor som din partner. 

    Den allra viktigaste aspekten som du inte tycks tänka på så är sannolikheten hög att du inte kan bo kvar. Banken ser dig som en risk om du ska bo kvar där ensam samt att du måste försörja två barn. Gör en beräkning på vad erat hus är värt gå in på en hemmnet sida där du kan göra en kalkyl på hur mycket du skulle kunna lägga i insats osv. den ger en väldigt bra indikation på hur mycket du får ta i lån. Hör dig för med banker och fråga om det finns en möjlighet för dig att bo kvar vid en eventuell separation. Säger banken nej, så vet du att det är en strid som du inte kan vinna.

    Jag säger bara detta för att jag är rädd för att du ska gå in i fällan igen. Du kanske tror att det går att kämpa , men liksom med din partner så står du helt maktlös även inför banken. 

    Kolla konkret efter vilka möjligheter och utgångslägen du har. Du får inte gissa och tro för då har du definitivt förlorat din trygghet.

    Jag står på din sida och hejar på dig :)

  • Fjäril kär

    Mitt tips är att i första hand ta kontakt med banken och be dom räkna på detta åt dig i olika scenarion innan du lägger fram ett förslag åt din sambo. 
    Som läget är nu då han har övertaget behöver du konkreta fakta att presentera så han inte kan fippla bort dig med massa tjafs och hot etc utan att du kan stå på dig och argumentera med kött på benen om dina rättigheter och hans skyldigheter. Banken har även koll på juridik kring samboskap/äktenskap och hur bodelning ska göras tex. 

    Sen är det alltid bra att ha en plan B i bakfickan som flyktväg och sista alternativ.  Den där moroten som påpekar att du KAN flytta och slipper hamna i underläge där gården blir ett fängelse istället för paradis. Ställ dig i bostadsköer , öppna sparkonto och sen över verkliga alternativ om situationen blir ohållbar. Sälja gård eller få honom att flytta ut kan man alltid göra i efterhand.  En hyresrätt kan man alltid säga upp när man vill och behöver inte vara en permanent bostad . Svårt med flytt och snabba kast vid en köp av bostadsrätt.  Man kan alltid landa i hyresrätt en kort period för att få lugn och ro och kunna hitta bättre boende . 

  • Räkan77

    Förstår han verkligen hur det här får dig att må? Tror du att han vill att ni ska ha det bra tillsammans och att du ska må bra, men att han har fastnat i sitt beteende? I så fall kan familjerådgivning vara ett alternativ. Det kan bli ett sammanhang där ni får hjälp att lyssna på varandra. Utifrån det kan ni sen förhoppningsvis agera. 

Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en tryggare tillvaro?