Vilka regler har ni för eran tonåring
Lite nyfiken på hur andra tänker kring regler för sin tonåring.
Fattar att det är väldigt individuellt utifrån familj, barn, vart man bor osv...
Har en son på 14 år.
Jag upplever honom som en typisk tonåring som vill bryta sig fri men samtidigt är han en liten plutt fortfarande :)
Än så länge har han inte prövat alkohol (vad vi vi vet)... men han har testat snus och rökt vape.
Han har en regel att vara hemma kl 19 på vardgar och kl 20 på helger.
Han är ofta dock väldigt sur att vi har för hårda regler.
Jag ser inte att våra regler är så tuffa eftersom han slipper undan med så mycket annat.
Vi kräver att han ska städa sitt rum en gång i veckan... men det är en kamp att få han att göra det tyvärr. Helt hopplöst att få han att bidra med något annat i huset (vilket gör mig arg...)
Han vill gärna gå på allsvenskans fotbollsmatcher själv, men det får han inte. Vilket han inte alls kan förstå.... Jag tycker att han är för liten att hänga i den miljön.
Jag är glad över att han trotts att han är arg för våra regler inte bara drar och gör saker ändå. När vi sagt nej så är han arg, slår i väggar och dörrar men han drar inte iväg och bara går på det han inte fick till exempel.
Han har lite internet-regler där vi stänger ned inetrnet på natten från kl 00.00 till 06.00 bara för att få bort lockelsen att
sitta uppe hela natten. Visst vi kan inte styra att han ligger i sängen och fipplar på mobilen så det ignerar jag.
Jag känner att nu när han fyller 15 i sommar kommer vi behöva öka hans frihet en aning. Att vara ute längre
att få göra fler saker än han kanske inte får idag...
Som sagt, nyfiken på hur andra resonerar generellt.