• Fontana

    Sitter du på pottan?

    Ibland dyker det upp gamla sånger i mitt huvud. Konstigt nog inte sådant som man lyssnade på när man var ung (Rolling Stones, Led Zeppelin, Leonard Cohen) utan ofta sådant man hörde som barn, eller som ens föräldrar lyssnade på (Anna-Lena Löfgren, Lasse Lönndahl).

    Nu har det dykt upp vad som är en barnramsa som går ungefär: "Sitter du på pottan, du som är så stor? - Nej, det gör jag inte för det gjorde jag i fjor."

    Sedan finns det en refräng som går: "Hejsan, hoppsan fallera-le-la. Du kissar i den byxa som du inte har betalt." Möjligen kommer refrängen från någon helt annan sång. Kanske var det ursprungligen en norsk barnvisa?

    Någon annan som minns dessa sånger? Det måste ha varit ungefär mitten på 1960-talet man hörde dem. Har försökt googla, men för en gångs skull kommer det inte upp några relevanta förslag.

  • Svar på tråden Sitter du på pottan?
  • Anonym (Sånger)

    Den med byxan som inte är betald går såhär:

    Mamma jag vill kissa och nu är det brått, skynda dig och hämta pottan annars blir det vått. Mamma jag vill kissa och nu är det brått, skynda dig att hämta pottan annars blir det vått, skynda, skynda annars går det galt, i den nya byxan som vi inte har betalt, skynda skynda annars går det galt, i den nya byxan som vi inte har betalt.

  • Fontana

    Tack (sånger) för ett snabbt svar.

    Du råkar inte veta vem som har skrivit sången och vem som har sjungit den på skiva?

  • Anonym (B)

    Vem f-n skämtar om att kissa i byxorna? Det är så sjukt jobbigt om det händer.

  • Anonym (Sånger)

    Susanne Andersson, sången finns i en bok som heter Elefantboken. Du hittar låten på youtube.

Svar på tråden Sitter du på pottan?