• Anonomys303

    Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...

    Hej
    Lever i ett förhållande med min fru, vårt gemensamma barn och bonusbarnet som frugan hade sedan tidigare.
    Vi har varit tillsammans i 17år nu, sedan bonusbarnet var 3år. Hen tog studenten i sommras -23. Det har varit mkt tjat på hen för att få saker gjorda under hela uppväxten.. En ständig kamp med allt. Det hände ingenting annars. T.om när hen skulle ta körkort så var det mkt  tjat. Aldrig någon eget initiativ till att ut å köra eller sätta sej ner med teori. Det trodde man ändå att hen skulle tycka vara kul och kunna inse att pga där vi bor så behövde hen ett körkort. Vi kunde inte hålla på å köra fram å tillbaka på en vuxen person. Räcker med att vi får köra på den yngre. Men tillslut så fick hen ett kort iaf och köpte sej en billig bil som hen nu skiter i å tahand om men det är en annan sak.
    Sen var det ju det där med jobb... hen har snart varit arbetslös i ett år. Förutom ett kortare inhopp på ett lager på hösten under 1mån. Men trots godkända betyg i allt så var utbildningen på gymnasiet inget hen ville arbeta med, inte ens ge det en chans. Arbetsförmedlingen har hen fått för sej är bara "tattare å utlänningar" som går till. Fråga mig inte var den skeva bilden kommer ifrån. Det har varit mkt tjat för att hen ska söka jobb. 
    Jag är så förbannat trött på hen pga allt tjat. Jag såg fram emot en student med jobb och att hen flyttade hemifrån vilket de flesta av hens kompisar nu har gjort. Jag är ärligt talat lite avis på dessa föräldrar som fått barn som är lite mer mogna och vuxna i sitt sätt. 
    Bonusbarnet har även en partner. Dessa två är hos oss betydligt oftare än hos den andre. Och det är ju inte gratis. Dom  äter och duschar och är uppe sent på nätterna på helgern. Partner har jobb, inget fast jobb men dock väl en inkomst.
    Bonuset är rätt ekonomisk av sej och slösar verkligen inte med pengarna. Hen har sparat julklappspengar, födelsedagar och från lagerjobbet i höstas. Nu dimper även återbäringen ner. Så pengar har hen.
    Jag har kämpat länge med att få frugan att börja kräva in lite hyra. Det har hon haft svårt med. "Hen har ju inget jobb".
    Nej det har hen inte men hen behöver ju inget sålänge det finns pengar på kontot! Detta har också varit tärande på oss.
    Ibland känner jag bara att jag vill flytta. Inte skiljas för jag älskar min fru. Men flytta ut tills hen har flyttat.
    Nu tillslut har hon börjat ta lite hyra, 500kr... det är alldeles för lite tycker jag. "Hen har ju fortf inget jobb" säger hon.
    Men med hens saldo på kontot kan hen bo hemma i flera år för en 500ing i månaden... 2000-3000kr hade varit mer rätt. DÅ hade kontot krympt också och pengarna börjat sina snabbare. Hen får betala sin egna bensin och försäkring på bilen. Det gör vi inte. Men det är inte mkt med tanke på hur lite det körs.
    Vad ska jag göra? 
    en 20åring som fortf bor hemma och verkar inte ha några planer på att flytta. Hens partner är likadan och verkar inte ha bråttom iväg hemifrån trots jobb å inkomst. Jag KVÄVS!!
  • Svar på tråden Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...
  • Anonym (Mami)

    Min 20 åriga son bor hemma än. Har iof jobb o betalar 2000kr i månaden för att bo här. Han vill inte flytta än för han vill spara pengar o för mig är det ingen brådska heller o som tur är har jag ingen gnällig karl som ska tycka saker 

  • Anonym (K)

    Det här är väl ett förslag som de flesta inte brukar gilla men ja, du kan faktiskt flytta ut. Prata med frugan om att du mer än gärna bor ihop igen när bonusen flyttat till eget men att du inte orkar ha bonus+partner omkring dig när de inte bidrar till något, inte har någon framtidsplan utan bara lever på era inkomster och beter sig som förvuxna tonåringar. Ni skiljer er så klart inte för det, men jag skulle inte orka leva med det där heller.

  • Anonomys303

    Kan ju inte ens jämföra våra situationer om du lever ensam med din son och han betalar för sej och jobbar. Han har kanske ingen partner heller?

  • Anonomys303
    Anonym (K) skrev 2024-03-29 17:55:30 följande:

    Det här är väl ett förslag som de flesta inte brukar gilla men ja, du kan faktiskt flytta ut. Prata med frugan om att du mer än gärna bor ihop igen när bonusen flyttat till eget men att du inte orkar ha bonus+partner omkring dig när de inte bidrar till något, inte har någon framtidsplan utan bara lever på era inkomster och beter sig som förvuxna tonåringar. Ni skiljer er så klart inte för det, men jag skulle inte orka leva med det där heller.


    Nej det tar otroligt mkt på krafterna.. hon säger själv att hon känner sej stressad av hela situationen men jag anser inte hon direkt gör något för att få slut på den heller.
  • Anonym (Jag)

    Jag kan förstå dig, det måste vara frustrerande. Men hen är inte så jättegammal, alltså inte så att det är galet att hen fortfarande bor hemma. Men att hen bara slafsar runt hemma, inte jobbar och inte betalar för sig är verkligen inte okej. Tycker gott ni kan börja kräva typ 2000 i månaden och så kan ni isf i hemlighet spara ena tusenlappen till hen som hen får när hen flyttar. Blir bra bidrag till möbler t.ex. Men hen tror fortfarande att ni tar 2000 i månaden och får en riktig knuff att börja jobba, eller plugga.
    Nu är mina barn fortfarande rätt små men jag hade inte låtit dem, och de är mina biologiska för er som hängt upp er på att det är TS bonusbarn, bo hemma efter gymnasiet utan att jobba/plugga och betala för sig (sen hade jag antagligensparat en del av pengarnai hemlighet). Man gör verkligen inte en ungdom en tjänst när man låter hen skrota runt hemma månad efter månad, vända på dygnet o.s.v. Nej, man måste jobba eller plugga för att försörja sig. Så ser verkligheten ut.

  • Anonym (K)
    Anonomys303 skrev 2024-03-29 18:03:34 följande:
    Nej det tar otroligt mkt på krafterna.. hon säger själv att hon känner sej stressad av hela situationen men jag anser inte hon direkt gör något för att få slut på den heller.
    Ett ultimatum kanske kan få eld i tanten.... Hon fattar ju att det är ohållbart, men DU måste iaf inte leva med det. Du har ett val. När den polletten trillar ner för damen kanske hon också känner att hon faktiskt måste göra något konkret.

    Vad skulle du vilja att hon gör? Ta ut hyra till att börja med kanske, men personligen skulle jag känna att man ger bonusen ett halvår max på sig att flytta ut. Du har tagit studenten och det är dags att fortsätta med resten av livet, typ. Om hen protesterar så fråga hur hen tänkt sig framtiden egentligen, vilka planer som finns. Det finns så klart inga... Nej, men då är det dags att fundera på det då! Ansökan till universitet/högskola eller börja söka jobb aktivt och självklart skriva in sig hos AF. Du kan ju upplysa om att man inte ens får a-kassa efter intjänad jobbtid om man vid framtida arbetslöshet inte skriver in sig den dagen det är aktuellt....
  • Hermis123

    Jag tror du din fru känner sig extremt stressande över ditt beteende!  Det Är svåra tider nu och alla har svårt med både bostad och jobb!  

  • Jemp

    Ja hemmaboende 20åringar är väl mer regel än undantag? 


    Ni kan ju villkora den låga hyran med jobbsökande dock. Vill hen plugga?

  • Hermis123

    Sen undrar jag hur du haft fått sonen att månnär du säger att tar har tjatat på han hela hans uppväxt?  Ju sämre ett barn behandlas under barndomen ju sämre klarar den sig i vuxenlivet!! Istället för ett vara en man och ge stöd åt både sonen och frun så är du anledningen till hon blir stressad mår dåligt. Har du tänkt på att du kan vara problemet?

Svar på tråden Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...