• AngeliicaB

    Oro för ultraljudet v 10+1

    Hej! 


    Var på mitt första tidiga ultraljud idag men känner mig så förvirrad. Trodde jag var i v 10+1 men enligt barnmorskan var jag i v 9+4. vilket säkert är mycket möjligt men när jag ser att längden på bebisen var 37,6 mm så känns de rätt stort för v 9+4. Eller har jag helt fel? Försökt kolla runt lite och verkar mer vanligt med den storleken i v 10+. Sen såg man hjärtat slå och bebisen rörde sig för fullt så hon sa att allt såg bra ut. Men kan ändå inte släppa de med längden känns så löjligt att alltid oroa sig för nått. Men vore tacksam om nån har något vettigt svar.

  • Svar på tråden Oro för ultraljudet v 10+1
  • Anonym (Va?)

    Förstår inte vad du är orolig över exakt? Det diffar ju bara några dagar mellan vad du trodde och vad bm sa, så vad spelar det för roll? Storleken måste ju också skilja sig minimalt på de dagarna, sen är väl  de där mätningarna ofta inte exakta heller. 

  • AngeliicaB
    Anonym (Va?) skrev 2024-03-27 17:36:14 följande:

    Förstår inte vad du är orolig över exakt? Det diffar ju bara några dagar mellan vad du trodde och vad bm sa, så vad spelar det för roll? Storleken måste ju också skilja sig minimalt på de dagarna, sen är väl  de där mätningarna ofta inte exakta heller. 


    Då jag haft en del komplikationer några veckor tidigare så ligger oron kvar. Sen är jag väl inte speciellt orolig över storleken enbart tycker mer det är konstigt då min kompis som är någon vecka längre än mig. Nämnde att det är vanligt med 20-22 mm så menar att det känns som barnmorskan har tänkt fel iaf och att jag är längre gången. Mer än nyfiken fråga om någon har bättre koll på det då jag inte är någon expert på sånt. Samt är mitt första barn så har inget att jämföra med heller.
  • halvan
    Vad jag vet så gissar inte barnmorskorna på datumet själva utan maskinen räknar ut vilken vecka och dag du är beroende på vilka mått du fått. Du kommer säkert få nytt datum på KUB och på RUL, du kan bli flyttad både fram och bak och få nya datum hit och dit. Det beror lite på hur de mäter just då och hur bebisen växer.
  • AngeliicaB
    halvan skrev 2024-03-27 17:51:33 följande:
    Vad jag vet så gissar inte barnmorskorna på datumet själva utan maskinen räknar ut vilken vecka och dag du är beroende på vilka mått du fått. Du kommer säkert få nytt datum på KUB och på RUL, du kan bli flyttad både fram och bak och få nya datum hit och dit. Det beror lite på hur de mäter just då och hur bebisen växer.
    Tack för svar! Men oj det va ju bra att veta iaf så behöver man inte tänka på det allt för mycket. 
  • Anonym (Gjort flera ul)

    När jag fått gjort tidiga ul så har dom alltid sagt att de kan diffa då de är svårt att mäta så tidigt...

  • Anonym (Z)
    AngeliicaB skrev 2024-03-27 17:45:28 följande:
    Då jag haft en del komplikationer några veckor tidigare så ligger oron kvar. Sen är jag väl inte speciellt orolig över storleken enbart tycker mer det är konstigt då min kompis som är någon vecka längre än mig. Nämnde att det är vanligt med 20-22 mm så menar att det känns som barnmorskan har tänkt fel iaf och att jag är längre gången. Mer än nyfiken fråga om någon har bättre koll på det då jag inte är någon expert på sånt. Samt är mitt första barn så har inget att jämföra med heller.
    Nej ca 2 cm från topp till rumpa är den i i v.9 (alltså 8+0). I v10 (9+0) är den drygt 3 cm. Det är helt normalt och väldigt vanligt att det diffar några dagar mot vad man trodde. Det beror oftast på att man blev gravid lite senare/tidigare än vad man trodde men kan också bero på att fostret växer aning snabbare/långsammare än normalt eller att man har mätt lite fel. De brukar säga att om det inte är mer än 1 vecka som skiljer är det inget att oroa sig för. Det är inte heller barnmorskan som behöver tolka eller tänka något alls kring mätningen utan hon mäter bara och maskinen räknar ut längden och vilken vecka + dag måttet/måtten motsvarar.
  • Anonym (Bf aug 2024)

    Hej, inte alls konstigt oroa dig inte. Jag minns det första tidiga UL jag gjorde i ca v. 6 för denna grav, de backade några dagar till vad jag själv trodde det var, tyckte också det var konstigt, men sedan några v senare flyttade de bak min bf datum(altså, de la på några dagar till att jag då var längre gången, nästan 1v det var ca 5 dagar). Vilket kag tyckte stämde bättre. Hursom om det blir mer eller mindre, så kan bf datum förflyttas då fostret e så litet så pass tidigt 

Svar på tråden Oro för ultraljudet v 10+1