• Anonym (syskonförsök)

I vilken vecka gjorde ni tidigt UL?

Hej,
    I vilken vecka bör man tidigast göra UL, är det värt att betala dessa pengar för att få höra att hjärtat slår eller bör man avvakta till KUB? Vad mer gör dem på tidigt UL?

• Svar på tråden I vilken vecka gjorde ni tidigt UL?
  • Anotherone

Jag gjorde ett i vecka 8 senast (7+3). Jag ville bara säkerställa att det "var något" eftersom vi väntat ganska länge med syskon.
    Det gjordes inget mer vid det tillfället utan bara ett ultraljud utanpå magen. 
    Sen gjordes KUB-ultraljudet med mätning av nackspalt osv några veckor senare. 

• Anonym (syskonförsök)
    Anotherone skrev 2024-03-26 14:45:48 följande:

Jag gjorde ett i vecka 8 senast (7+3). Jag ville bara säkerställa att det "var något" eftersom vi väntat ganska länge med syskon.

Tack för svar! 
    Hur lång tid tog det & såg allt bra ut?
    Kunde man höra hjärtat ? 
  • Anonym (Morr)

Har för mig jag gjorde i v12 o man kunde höra hjärtat

• Anonym (syskonförsök)
    Anonym (Morr) skrev 2024-03-26 15:31:14 följande:

Har för mig jag gjorde i v12 o man kunde höra hjärtat

jag har bokat i vecka 9+4, är det värt det?
  • Anonym (vagi)
    Anotherone skrev 2024-03-26 14:45:48 följande:

Går det att se med UL utanpå magen så tidigt? Jag har alltid gjort vaginalt UL i de tidiga veckorna.
  • Anotherone
    Anonym (vagi) skrev 2024-03-26 15:42:09 följande:
    Går det att se med UL utanpå magen så tidigt? Jag har alltid gjort vaginalt UL i de tidiga veckorna.
    Ja det var inga problem. Men det kanske beror på utrustning hos kliniken och kompetens hos den som gör det? Ingen aning. Jag var bara glad att jag slapp vaginalt. 
  • Anotherone
    Anonym (syskonförsök) skrev 2024-03-26 14:59:43 följande:
    Tack för svar! 
    Hur lång tid tog det & såg allt bra ut?
    Kunde man höra hjärtat ? 
    Det gick jättebra och jag var där kanske totalt 15-20 minuter.
    De letade upp lilla "ekorren" som det såg ut som. Och de hade ganska hightech-utrustning för på skärmen så såg man liksom rött för hjärtat som pickade och flödet i blått. Så det var sjukt stor skillnad från när vi väntade första barnet mer än 10 år innan.
  • Anonym (syskonförsök)
    Anotherone skrev 2024-03-26 17:33:13 följande:
    Det gick jättebra och jag var där kanske totalt 15-20 minuter.
    De letade upp lilla "ekorren" som det såg ut som. Och de hade ganska hightech-utrustning för på skärmen så såg man liksom rött för hjärtat som pickade och flödet i blått. Så det var sjukt stor skillnad från när vi väntade första barnet mer än 10 år innan.
    åhh låter så häftigt, varit gjorde du UL? 
  • Anotherone
    Anonym (syskonförsök) skrev 2024-03-26 18:08:15 följande:
    åhh låter så häftigt, varit gjorde du UL? 
    Det var på Vasamamma i Stockholm. Gjorde även Nipt där några veckor senare. Jättenöjd med dem!
  • Anonym (syskonförsök)
    Anotherone skrev 2024-03-26 20:42:53 följande:
    Det var på Vasamamma i Stockholm. Gjorde även Nipt där några veckor senare. Jättenöjd med dem!
    Får man fråga vad det kostade? tidiga UL inte Nipt :)
  • Anonym (vagi)
    Anotherone skrev 2024-03-26 17:31:36 följande:
    Ja det var inga problem. Men det kanske beror på utrustning hos kliniken och kompetens hos den som gör det? Ingen aning. Jag var bara glad att jag slapp vaginalt. 
    Att göra vaginalt UL är ju ingen fara alls. 
  • Anotherone
    Anonym (vagi) skrev 2024-03-27 08:35:13 följande:
    Att göra vaginalt UL är ju ingen fara alls. 
    Det kan man säkert känna olika kring. Jag avstår gärna om jag inte måste. Här blev det ingen diskussion ens och jag hade nog väntat mig VUL men det var skönt att slippa. 
  • Anotherone
    Anonym (syskonförsök) skrev 2024-03-26 21:00:43 följande:
    Får man fråga vad det kostade? tidiga UL inte Nipt :)
    Detta är snart 7 år sedan men jag tror att jag kan ha betalat kanske 750kr?
  • Noelani

Jag gjorde VUL i v.7 och då såg man ett tickande hjärta. Sedan gjorde jag UL i v.8 och då såg man också rätt tydligt.  Jag tyckte att de såg allt snabbt vid bägge tillfällena.. Bara på några minuter max...

Jag gjorde så nära inpå pga att man såg 2 hinnsäckar i v.7 men bara ett foster och de ville man följa upp snabbt...

Svar på tråden I vilken vecka gjorde ni tidigt UL?