• Anonym (Livmodern)

    Kan en myom/polyp i livmodern vara orsak till barnlöshet?


    Jag och min partner har försökt att få barn i flera år. Alla förutsättningar har hela tiden sett bra ut men ändå har jag inte blivit gravid.
    Vi gjorde en utredning för att få hjälp av fertilitetsklinik och gjord då flera inseminationer utan att lyckas.
    Mot slutet kom det fram att läkaren sett att det var något i livmodern, en utväxt av något slag men man sa bara att det var något som man skulle hålla koll på genom åren och att det kanske skulle vara bra att ta bort i framtiden.
    Vi gjorde alla inseminationer man fick av landstinget och nu några år senare känner vi att ett IVF är sista chansen. Denna IVF får vi betala för själva vilket är väldigt dyrt.

    Vi kontaktar kliniken igen varpå vi får träffa en annan läkare (den tidigare har bytt klinik).
    Läkaren tar prover osv och säger att allt fortfarande ser bra ut men vill att utväxten som är ca 10mm tas bort innan vi startar vår IVF för att få bästa förutsättningarna.
    Nu ska de tas bort i dagarna och sen väntas minst 1 månad innan IVF kan startas.

    Tanken som slår mig nu är varför man inte ville ta bort det redan tidigare när vi gjorde inseminationer?
    Kan detta påverkat att dom inte fungerade?

    Det känns ju surt om vi bränt alla försök via landstinget om denna utväxt kan ha varit orsak att det inte fungerat. Det gör ju att vi ev kunde ha lyckats om det tagits bort tidigare, eller i alla fall sparat oss försök att istället få ett IVF försök. Borde inte dåvarande läkaren velat att detta togs bort redan då?


     Hur som helst är vi där vi är idag och har sparat över 100.000kr för får IVF. Nu vill man ju verkligen att det ska lyckas.


    Kan denna utväxt som kan vara vad som helst, polyp, myom, muskelknuta osv göra att det blir svårare att bli gravid även om det tagits bort, eller blir livmodern "som ny" efteråt?

    Är det någon som gått igenom liknande och vet hur detta fungerar.

  • Svar på tråden Kan en myom/polyp i livmodern vara orsak till barnlöshet?
  • Anonym (s)

    En släkting till mig var barnlös och hade en stor myom i livmodern. Nu väntade dom väldigt länge innan dom sökte hjälp. Hon var nog mellan 35-40 när hon sökte hjälp. Eftersom hon ville ha barn så tog dom bort myomen men tyvärr satte nog åldern stopp för henne också. De fick aldrig biologiska barn. 

  • Anonym (Livmodern)
    Anonym (s) skrev 2024-03-26 18:33:15 följande:

    En släkting till mig var barnlös och hade en stor myom i livmodern. Nu väntade dom väldigt länge innan dom sökte hjälp. Hon var nog mellan 35-40 när hon sökte hjälp. Eftersom hon ville ha barn så tog dom bort myomen men tyvärr satte nog åldern stopp för henne också. De fick aldrig biologiska barn. 


    Vi är i samma ålder. Men det hela verkar fortfarande vara ganska litet, och har inte växt på dom år sen dom såg det första gången.
    Allt annat ser bra ut och enligt läkaren var det till och med lite bättre än väntat för åldern.
    Frågan är hur mycket/lite som behövs för att det ska skapa problem för att bli gravid och om det kan ha på verkat oss tidigare.

    Sen blir man lite fundersam på hur länge man ska vänta med att föröka bli gravid efter man tagit bort nåt. Enligt läkaren räckte en menstruation medan man kan läsa på sjukvårdssidor att man bör vänta minst 3 månader.

    Man blir lite nojig när det ändå är kliniker som tjänar pengar på sin verksamhet.
    Och nu när man ska få betala så stor summa vill man verkligen att det ska vara dom bästa förutsättningar som går.
    Sista chansen. Annars blir det nog fosterbarn (vilket det förmodligen blir oavsett men kanske lite senare om man får eget först).

  • Anonym (s)
    Anonym (Livmodern) skrev 2024-03-26 19:24:32 följande:

    Vi är i samma ålder. Men det hela verkar fortfarande vara ganska litet, och har inte växt på dom år sen dom såg det första gången.
    Allt annat ser bra ut och enligt läkaren var det till och med lite bättre än väntat för åldern.
    Frågan är hur mycket/lite som behövs för att det ska skapa problem för att bli gravid och om det kan ha på verkat oss tidigare.

    Sen blir man lite fundersam på hur länge man ska vänta med att föröka bli gravid efter man tagit bort nåt. Enligt läkaren räckte en menstruation medan man kan läsa på sjukvårdssidor att man bör vänta minst 3 månader.

    Man blir lite nojig när det ändå är kliniker som tjänar pengar på sin verksamhet.
    Och nu när man ska få betala så stor summa vill man verkligen att det ska vara dom bästa förutsättningar som går.
    Sista chansen. Annars blir det nog fosterbarn (vilket det förmodligen blir oavsett men kanske lite senare om man får eget först).


    Har ni möjlighet att ta hjälp av ivf? Isåfall ta tag i det fort så ökar chanserna. Min bekanta gjorde aldrig ivf
  • Anonym (Livmodern)
    Anonym (s) skrev 2024-03-26 22:24:51 följande:
    Har ni möjlighet att ta hjälp av ivf? Isåfall ta tag i det fort så ökar chanserna. Min bekanta gjorde aldrig ivf
    Tror du missade att läsa större delen av mitt inlägg ;)
    Ja vi ska göra IVF.
  • Anonym (s)
    Anonym (Livmodern) skrev 2024-03-27 14:28:33 följande:
    Tror du missade att läsa större delen av mitt inlägg ;)
    Ja vi ska göra IVF.
    Oj då :) Jag glömde nog delar av ditt inlägg innan jag svarade. Håller tummarna för er att allt går bra. 
Svar på tråden Kan en myom/polyp i livmodern vara orsak till barnlöshet?