• Anonym (Klor)

    Sonen blir inte bjuden på kalas. 8 år.

    Hej. 


    skriver lite med gråten i halsen. Idag var lillesyskonet på 6 år på kalas. Förra veckan ett annat kalas. För några månader sedan ytterligare ett annat kalas. jätteroligt så klart. men idag i bilen påväg från kalaset som vi lämnat lillesyskonet på så börjar storebror gråta och bli arg. Varför blir aldrig jag bjuden. Varför har inte jag snälla kompisar som Xx. Osv. Sonen är 8 år och har varit på 2 kompiskalas. Båda dessa har han bjudit på sitt kompiskalas också inkl 12 till. Blandat pojkar och flickor. Alla som var bjudna kom utom 2 som hade förhinder. men av dem har alltså 2 bjudit in honom. En innan hans egna kompiskalas var och en efter. 


    sonen har inte lätt med kompisar. Han är snäll och godhjärtat (vilket klasskompisar kommer och säger till en när man hämtar o lämnar) men har mkt energi och svårt med impulskontroll osv. Och framförallt svårt med social koder och regler. svårt att hitta kompisar och förstå sig på vad de pysslar med osv. Vi stångar oss fram för att BUP ska ta emot oss men de har gjort bedömningen att han är alldeles för välfungerande pga har relationer utanför skolan osv som funkar (jo men det är familjevänner/släkt och då är vi alltid nära och inger den trygghet han behöver). 


    skolan tycker han har vänner. En av pedagogerna ser att han är utanför. 


    vad gör vi som föräldrar? Vi försöker bjuda in osv men alla är så himla upptagna. Och även vi ju med aktiviter osv men vi försöker att alltid ha dörren öppen men han är ju i ett utanförskap. Blir ej vald. Det krossar mig! :( nån som har tips, känner igen el bara vill stöta och blöta och ventilera. 

  • Svar på tråden Sonen blir inte bjuden på kalas. 8 år.
  • Tow2Mater

    Fortsätt lär honom sociala koder och regler? Ha lite rollspel hemma kanske, lillebror får agera som en kompis.

    Låter konstigt att barn i typ andra klass kommer fram till er vid hämtningar och lämningar och säger att ert barn är snäll och godhjärtad. Varför gör de det?

  • nessans

    Det kan vara så himla klurigt att kanske få honom mer inkluderad just i skolan. Men han kanske kan börja med någon "högenergi-aktivitet". Där hans iver och så inte står ut lika mycket som det kan göra i klassrummet. 

    Förstår att det måste vara supertungt. 

  • Anonym (Myran)

    Vet ni om de andra faktiskt har kalas och han inte blir bjuden? Eller är det så att de andra inte har några kalas? Sonen har inte haft något kalas sen han var 6 år. Samma med alla andra i hans klass. De har inte haft några kalas när de fyller år. Så kan ju vara så att han inte blir bjuden just för att alla andra är upptagna på helgerna och därmed inte ämns har något kalas. 

  • Anonym (H)

    Vet du att det är många som har kalas där just din son inte blir bjuden? 
    Enligt min erfarenhet är det vanligare på förskolan med kalas där alla blir bjudna eller alla pojkar eller flickor ,  skolbarn firar ofta med vänner  , och kanske en fåtal blir bjuden från skolan. 
    Det är inte samma sak som att just din son blir bortvald även om det är ledsamt för honom oavsett.

  • Anonym (Mia)

    Fortsätt stötta honom i att få vänner. Om ni har så mycket aktiviteter på fasta tider att lek inte hinns med borde ni kanske dra ner på altiviteterna? 


    Har din son lättare att umgås med andra barn en i taget? Det blir kanske för stökigt med många på en gång? Bjud med barn i klassen till simhallen, utflykter mm. Det andra barnets föräldrar kommer att bli glad över barnpassning och peppa sitt barn att följa med och din son får möjlighet att leka med en i taget. 


    En del barn funkar bättre i umgänge med antingen äldre eller yngre barn. Hur är han med syskonets kompisar? Finns det äldre kusiner eller grannar som det går bättre med? 


    Prata mer med den pedagog som ser att han är utanför och ta fram en plan för hur skolan ska jobba med det. Har de vuxenstyrd grupplek på rasterna tex? Om det alltid finns en vuxenstyrd grupplek som alla får vara med i kan känslan av ensamhet minska och det blir samtidigt social övning för de som behöver det. Ni kan ta hjälp av elevhälsan också! Och specialpedagogen. 


    På våra barns skola hade de också lekgrupp några raster i veckan i lågstadiet. Då lottades barnen in i grupper som skulle leka under just den rasten. Sånt gör tex att barnen turas om att leka med den som kanske är lite svårare att leka med, och då orkar de vara trevliga mot den personen, för de vet att de inte kommer att behöva anpassa sig varje rast, utan bara ibland. 


    Jag förstår att det är jättetungt att läsa att ditt barn kanske är lite jobbig att leka med, men du verkar redan medveten om det. Annars hade jag inte skrivit så. <3 Din son är ju också omtyckt pga sin snällhet och självklart jättefin på många sätt. 

    Som förälder till ett barn som står i kö till adhd-utredning tänker jag att man kan behöva vara aktsam på mängden intryck. Märker ni någon skillnad i sonens beteende om han får vila från intryck? I så fall blir han kanske hjälpt av att få vara inomhus ensam eller med bara en kompis en rast om dagen. Eller att sitta i ett grupprum och jobba ostört vissa lektioner. Samma gäller hemma. Om han får vila lite blir han kanske mindre stissig? Det behöver så klart inte alls vara så att han har adhd, utan behov av vila kan man ha ändå. 


    Fysisk aktivitet kan också hjälpa. Går (promenerar) han till skolan? Att röra lite på sig på morgonen kan få ut en del spritt i benen. Här kan lärarna också hjälpa till genom att lägga in micropauser med rörelselekar på lektionerna. Det är bra för alla, inklusive läraren! :) 

  • Anonym (Lika barn leka bäst)

    Hitta aktiviteter och kompisar i grupper där de andra barnen också har diagnoser. Finna gott om dem på fb och där är både barn och föräldrar mer förstående för att barnen inte alltid är så smidiga.

  • Anonym (Mia)

    Och be läraren som ser hans utanförskap att be BUP ta emot er. Det väger tyngre när skolan hör av sig. 

  • Anonym (Klor)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-25 08:38:30 följande:

    Fortsätt stötta honom i att få vänner. Om ni har så mycket aktiviteter på fasta tider att lek inte hinns med borde ni kanske dra ner på altiviteterna? 


    Har din son lättare att umgås med andra barn en i taget? Det blir kanske för stökigt med många på en gång? Bjud med barn i klassen till simhallen, utflykter mm. Det andra barnets föräldrar kommer att bli glad över barnpassning och peppa sitt barn att följa med och din son får möjlighet att leka med en i taget. 


    En del barn funkar bättre i umgänge med antingen äldre eller yngre barn. Hur är han med syskonets kompisar? Finns det äldre kusiner eller grannar som det går bättre med? 


    Prata mer med den pedagog som ser att han är utanför och ta fram en plan för hur skolan ska jobba med det. Har de vuxenstyrd grupplek på rasterna tex? Om det alltid finns en vuxenstyrd grupplek som alla får vara med i kan känslan av ensamhet minska och det blir samtidigt social övning för de som behöver det. Ni kan ta hjälp av elevhälsan också! Och specialpedagogen. 


    På våra barns skola hade de också lekgrupp några raster i veckan i lågstadiet. Då lottades barnen in i grupper som skulle leka under just den rasten. Sånt gör tex att barnen turas om att leka med den som kanske är lite svårare att leka med, och då orkar de vara trevliga mot den personen, för de vet att de inte kommer att behöva anpassa sig varje rast, utan bara ibland. 


    Jag förstår att det är jättetungt att läsa att ditt barn kanske är lite jobbig att leka med, men du verkar redan medveten om det. Annars hade jag inte skrivit så. <3 Din son är ju också omtyckt pga sin snällhet och självklart jättefin på många sätt. 

    Som förälder till ett barn som står i kö till adhd-utredning tänker jag att man kan behöva vara aktsam på mängden intryck. Märker ni någon skillnad i sonens beteende om han får vila från intryck? I så fall blir han kanske hjälpt av att få vara inomhus ensam eller med bara en kompis en rast om dagen. Eller att sitta i ett grupprum och jobba ostört vissa lektioner. Samma gäller hemma. Om han får vila lite blir han kanske mindre stissig? Det behöver så klart inte alls vara så att han har adhd, utan behov av vila kan man ha ändå. 


    Fysisk aktivitet kan också hjälpa. Går (promenerar) han till skolan? Att röra lite på sig på morgonen kan få ut en del spritt i benen. Här kan lärarna också hjälpa till genom att lägga in micropauser med rörelselekar på lektionerna. Det är bra för alla, inklusive läraren! :) 


    Tack. 


    Sonen funkar fint med sitt syskon och släkt/vänner i både samma ålder, yngre och äldre. Vi har egentligen inga sådana bekymmer hemma. Han finns i ett sammanhang och har aktiviteter som vi egentligen inte vill dra ner på för där får han ju också dels öva det sociala men också vara i sammanhang han trivs i med då likasinnade. 


    han vill gärna ?göra som de andra?. Fotbollskillarna är ?coola? och då vill han spela fotboll (men är egentligen inte alls varlen lagd för det koordinationsmässigt eller intresse men han vill ju vara med och en i gänget) men får då höra att han är sämst och får inte vara med i laget (på skolan) osv. Det är en Klas med majoritet killar och av de 15-16 killarna är 12 av dom fotbollsspelande barn på fritiden. Att spela bara för att ha kul förekommer inte. De arbetar med detta på skolan. 


    han Har absolut lättare med några få åt gången. Men har egentligen inte svårt på hemmaplan att leka med 4-5 st åt gången. Men han har sina snäva intressen och lär man inte känna honom, ger honom chansen, så att han också känner sig trygg så kommer man liksom inte innanför de där snäva intressena (egentligen inte så snävt faktiskt. Lego, byggen, bilar, tv spel men det blir liksom ensidigt på Något viss ändå). Känns som han straffat ut sig i skolan (han är LÅÅÅNGT ifrån kaotisk i skolan - det finns definitivt utmaningar överlag i klassen. Har varit med vid flera tillfällen men han utmärker sig absolut). Eftersom han inte heller är då den grymma fotbollskillen eller basketkillen Så blir han inte heller ?attraktiv? för övriga att välja in. Vet inte om det blir begripligt? 


    han har anpassningar så att han får avskärma sig och vila från intryck på skolan och hemma har vi generellt ett lugnare tempo, inte för mkt Aktiviteter ändå. Simning och musik (instrument). 


    det var bra tips att bjuda med barn på aktiviteter. Badhus etc. Tack! Det tar jag till mig. Samt fortsätta stötta honom så klart. Tack :)

  • Anonym (Klor)
    Tow2Mater skrev 2024-03-24 23:50:31 följande:

    Fortsätt lär honom sociala koder och regler? Ha lite rollspel hemma kanske, lillebror får agera som en kompis.

    Låter konstigt att barn i typ andra klass kommer fram till er vid hämtningar och lämningar och säger att ert barn är snäll och godhjärtad. Varför gör de det?


    Varför är det konstigt? Inte så att de dyker upp som gubben i lådan utan de sägs ju i ett sammanhang där de kanske pratar med sonen och vi sen ska säga hejdå (pga jag hämtar) o så kan de säga det. 


    han förstår sociala koder och regler hemma och leker fint med sitt syskon och övriga meddelar i släkten i samma ålder el plus minus något år. 


    men absolut övar vi med honom. 

  • Anonym (Klor)
    Anonym (H) skrev 2024-03-25 08:09:34 följande:

    Vet du att det är många som har kalas där just din son inte blir bjuden? 
    Enligt min erfarenhet är det vanligare på förskolan med kalas där alla blir bjudna eller alla pojkar eller flickor ,  skolbarn firar ofta med vänner  , och kanske en fåtal blir bjuden från skolan. 
    Det är inte samma sak som att just din son blir bortvald även om det är ledsamt för honom oavsett.


    Det är många kalas. dels pratar de mkt på skolan om det. dels hör och ser man i området Där vi bor. 


    även yngre syskonet f klass har mkt kalas. Började f klass i aug och redan hunnit med 4 kalas och 1 fick vi avböja. 

Svar på tråden Sonen blir inte bjuden på kalas. 8 år.