• Freddie K

    Varför behövs ett ISBN-nummer?

    Hej! Ja, varför behövs ett ISBN-nummer när man till exempel publicerar sina böcker på nätet? Jag vet att det behövs, men jag vet inte varför.

    Kan någon förklara det för mig, tack!


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Varför behövs ett ISBN-nummer?
  • Litorina

    Numret finns för att förenkla hantering av skriften på tex bibliotek och försäljningsställen. Men du behöver inget ISBN-nr för att lägga upp en text på nätet eller skriva ut och sälja själv heller, för den delen. Men för att butiker och bibliotek ska kunna få in skriften i sina datasystem behöver den ISBN-nr. 

  • Freddie K
    Litorina skrev 2024-03-23 07:03:05 följande:

    Numret finns för att förenkla hantering av skriften på tex bibliotek och försäljningsställen. Men du behöver inget ISBN-nr för att lägga upp en text på nätet eller skriva ut och sälja själv heller, för den delen. Men för att butiker och bibliotek ska kunna få in skriften i sina datasystem behöver den ISBN-nr. 


    Ok, tack för svar. Jag har lagt upp några texter på nätet och då fick man automatiskt ett ISBN-nummer och jag vet att vissa av mina texter finns på Kungliga biblioteket bland andra. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Litorina

    Då gissar jag att du använde någon form av tjänst, en distributör? De behöver förmodligen numret för att hålla ordning på alla texter de distribuerar. 


    Ja, man ska skicka ett pliktex till KB också. Funderade på om jag skulle ta upp det men ville inte snurra till det. Lite coolt att det vi skrivit finns sparat där för tid och evighet. :) 

  • Freddie K
    Litorina skrev 2024-03-23 07:20:21 följande:

    Då gissar jag att du använde någon form av tjänst, en distributör? De behöver förmodligen numret för att hålla ordning på alla texter de distribuerar. 


    Ja, man ska skicka ett pliktex till KB också. Funderade på om jag skulle ta upp det men ville inte snurra till det. Lite coolt att det vi skrivit finns sparat där för tid och evighet. :) 


    Jo, jag använde BoD förut, men sen tog dem bort tjänsten att publicera bara e-bok. Nu måste man också trycka böckerna och det vill jag inte för det är så mycket jobb med det och det blir dyrt. 

    Ja, det är väldigt coolt att det finns sparat där för all framtid. Det är rätt skönt också, för om någon skulle försöka sno någon av mina texter så kan jag bevisa att det var jag som skrev de, om de finns på KB. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Varför behövs ett ISBN-nummer?