• Core

    Kristallsjukan , är det verkligen det

    Har tillitsproblem till sjukvården. Brorsan vart avfärdad vid känselbortfall som stress, men det var MS.

    Nu har jag yrsel i vissa lägen, det blir en sjuhelvetes resa när jag lägger huvudet åt höger. En läkare gjorde test på mig i tio minuter och sa kristallsjukan. Men när man läser är det nära besläktat symtom till andra grejer, däribland MS?

    Och om han har rätt, hur fan ska jag klara av att ligga 30-60 sek åt snurrhållet, jag pallar högst 10 sekunder, sen är det för extremt. Yrseln håller i sig nån minut efter jag sätter mig.

    Nån med erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Kristallsjukan , är det verkligen det
  • Cookieh

    Jag är inte vårdutbildad, men har däremot haft kristallsjukan flera gånger. Det låter som att det är det och inget annat du har, i och med att det blir värre i vissa lägen. När man söker vård för kristallsjukan tittar de också på hur ögonen rör sig vid yrseln. "Hackar" ögonen på ett visst sätt är det ett mycket starkt bevis för att det är kristallsjukan. Läkaren har troligen sett det hos dig.

    Om inte läkaren gjorde den på dig vid besöket, googla på Epleys manöver. Den går att göra själv. Hjälper säkert inte alla, men för mig fungerar den direkt.

  • Mortiscia80

    Låter som kristallsjuka ja. Sedan kan du inte döma ut andra läkare pga hur din bror blev behandlad, måste ju skilja på olika individer.

    Gör övningarna som du har fått, även om det är svårt.

Svar på tråden Kristallsjukan , är det verkligen det