• Efze

    Järndepå

    Hej, 
     
    Kontaktade läkaren pga hjärtklappning vid ansträngning, trötthet, ont i muskler och leder, muskelryckningar i hela kroppen, öronsus, kalla händer och fötter och dålig blodcirkulation/blek. Läkaren sa att proverna såg bra ut och viftade bort mina symptom relaterade till ångest/stress/utmattning. Men så när jag försökte acceptera det och leva med besvären så snurrade det till rejält i huvudet en dag på jobbet så jag behövde greppa efter stöd. Googlade på rejäl yrsel och fick upp att järn kan vara boven. Kollade igenom mina provsvar och undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig tyda proverna? Är inte mitt p ferritin lågt? Om jag hittat rätt information verkar jag ha järnbrist eller är jag ute och cyklar?
     
    P--Folat
    Resultat: 13 nmol/L
    Referensintervall: >8
     
    Kobalaminer[B12]
    Resultat: 460 pmol/L
    Referensintervall: 150-650
     
    P--Ferritin
    Resultat: 18 ug/L
    Referensintervall: 13-150
     
    B?Trombocyter
    Resultat: 299 10(9)/L
    Referensintervall: 150-350
     
    B?MCV
    Resultat: 91,7 fL
    Referensintervall: 82,0-98,0
     
    B--Hemoglobin[Hb]
    Resultat: 137 g/L Referensintervall: 120-150
     
    Ursäkta om det ser rörigt ut. Skriver från mobiltelefonen.
     
    Tack på förhand 😊
  • Svar på tråden Järndepå
  • Efze

    Tack för svar. Undrar hur/om det är vanligt att känna så mycket symptom om värdet är i normalspannet? Är så rädd att det ska vara något annat ( neurologisk sjukdom, cancer) som drar ner järnet? Blev inge bra av att läkaren viftade bort det , bidrog bara till oro. 
    Känns inte klokt att få hjärtklappning vid ansträngning eller efter mat/kaffeintag. Kroppen har inte betett sig så förr.

  • Makomiko

    Hej,

    Dina symptom är vanliga "stress" symtom, eller med andra ord, vanliga symptom som kommer i perioder och tyder inte på skada i nervsystemet. Visserligen är ditt ferratin inte optimalt men de värderna ger inte dina symptom. Om inte läkarens ord lugnade ner dig kan du be om remiss för att röntga hjärnan, då har du det svart på vitt. 

    Hoppas du mår bättre snart!

Svar på tråden Järndepå