lurade av elbolag
Hej,
Vi skulle behöva lite hjälp om våra el fakturor under senaste 2 år, som har blivit skyhögt.
När vårt 1-årsavtal hos Svekraft (dåvarande GNP) hade löpt ut i slutet av 2021 så ringde jag kort därefter deras kundtjänst för att få ett nytt avtal. Jag fick då till svar att elpriserna är så höga för tillfället att hon rådde mig att vänta med att teckna nytt avtal. Jag uppfattade att man då får rörligt elpris tillsvidare om man inte tecknade nytt avtal hos dem.
Vi inser nu efter ny kontakt med med dem feb 2024 att man inte alls får vanligt rörligt elpris utan ett skyhögt ocker elpris som verkar vara till för att lura elkonsumenter. Vi har betalat ca 380-400öre/kWh sedan dess de flesta månader, även i lågprismånader som t ex september. Som jämförelse har listpriset varit då 26,8 öre/kWh i september och i genomsnitt 2022 var listpriset 107 öre/kWh. Det gör alltså att vårt pris blev minst 3-4 gånger högre än det borde ha varit.
De har dessutom fasta månadskostnader på 44 + 20 kr av mycket oklar anledning. Vi har inte sett några andra elbolag som har liknande avgifter.
Vi konktade dem för ungefär 2 veckor sen och de erbjuder att kompensera för senaste 4 månader. men vi vill dem att räkna om alla fakturor efter avtalet löpades ut. De svarar att de "avtalsbytet skett enligt deras vilkor" och att de därför inte vill kompensera för mer än 4 månader. Vi tycker det är helt orimligt att ett avtal helt kan övergå till ett 10 gånger högre pris från en månad till en annan (24 öre/kwh till 200öre/kwh) och sedan några månader senare ytterligare höja i smyg till nära 400 öre/kWh.
Bifoga deras villkor länk: svekraft.com/vara-villkor_2023_04_01/
Mvh,
Victor