• emmapasoder

Abort vecka 17

Igår gjorde jag en abort i vecka 17 och eftersom jag själv sökte och läste alla berättelser jag kunde hitta innan så tänkte jag också dela med mig. 

Jag avslutade alltså graviditeten igår när jag var i vecka 16+6, så slutet av vecka 17. Jag och min sambo bestämde oss gemensamt för en abort eftersom fostret hade allvarliga fosterskador. Läkaren sa att fostret med stor sannolikhet inte hade överlevt fram till förlossning. Det var min första graviditet och vi vill väldigt gärna ha barn. Vi fick ett väldigt dåligt besked när vi gjorde kub i vecka 13 och sen dess har vi varit på Centrum för fostermedecin på Karolinska i Solna tre gånger. Vi var alltså ganska förberedda på ett eventuellt dåligt besked med abort som möjligt alternativ. 

Vi bestämde oss för abort efter samtal med läkare på torsdagen. Läkaren skickade en remiss till SÖS som ringde dagen efter. Jag fick tid för abort söndag+tisdag. På Söndagen fick jag gå dit för ett kortare samtal och för att ta första tabletten som skulle ?avstanna graviditeten?. Jag fick lite lätt mensvärk efter den. 

På tisdag morgon skrevs jag in på SÖS och jag och min sambo fick ett enkelrum. Vi hade dator med och massa snacks. Sköna kläder och skor eftersom jag informerats att det var bra att försöka röra på mig mycket för då kunde det gå fortare. Jag fick första omgång medicin 7:50, 4 stycken cytotec i slidan och alvedon+naproxen. Jag blev informerad om biverkningar så som diarré, illamående och frossa. Jag drabbades av samtliga biverkningar. Efter någon timme så hade jag ganska ont i magen och fick en morfintablett, då avtog smärtan. Jag och min sambo kunde promenera längs med korridoren och ner till pressbyrån vid huvudentrén. 

Vid 10:50, alltså tre timmar senare så fick jag nästa omgång medicin. Denna gång 2 cytotec som lades under tungan. Jag fick snabbt därefter en morfintablett. Denna gång fick jag mycket frossa, smärtan var värre och jag spydde upprepade gånger. Vi promenerade längs med korridoren och gick i trapphuset och på väg tillbaka till rummet så rann det i mina byxor, vattnet hade gått. 

Efter det så gjorde det väldigt ont och morfinet hade inte lika mycket effekt på värkarna. Då fick jag lokalbedövning, en spruta vid livmoderhalsöppningen. I samband med sprutan så kontrollerade barnmorskan hur mycket jag var öppen och hon spräckte en hinna så det kändes som att vattnet forsade ut. Sen fick jag nättrosor och en stor blöja. Smärtan avtog i princip helt efter bedövningen vilket kändes kanon. 

Vi försökte röra på oss ganska mycket efter det och få tiden att gå. Jag fick tredje omgången mediciner vid 13:45, 2 stycken cytotec under tungan. Innan tabletterna så bad jag om en tablett för illamående i förebyggande syfte. Jag vilade en liten stund efter det men kände snabbt ett tryck i underlivet och gick till toaletten där jag hade fått ett bäcken. Jag kände hur något som jag misstänkte var fostret komma ur mig. Jag ropade på min sambo att han skulle trycka på knappen och snabbt kom sköterskan och barnmorskan. Jag hade hela tiden varit väldigt tydligen med att jag inte ville se fostret vilket de skötte jättebra. De var tydliga mot mig och jag behövde inte se något alls.

Efter det så fick jag lägga mig ner, de gav mig en medicin för att min livmoder skulle dra ihop sig, masserade min mage och informerade mig att de ville att jag skulle försöka vara aktiv tills moderkakan kommit. Helst skulle det inte gå mer än en timme. Efter ungefär en kvart så kom en större klump och jag ringde efter personal, de informerade att det inte ännu var moderkakan. Men fem minuter senare så kom den och jag kunde tydligt se navelsträngen. Barnmorskan undersökte moderkakan och masserade sedan min mage igen.

Jag fick stanna kvar en timme för observation. De ville se till att jag inte hade för kraftig blödning. Jag duschade och vid 15:30 åkte vi hem.

Överlag gick det väldigt smidigt och även fast det ibland gjorde väldigt ont så fick jag generöst med smärtstillande och personalen var helt fantastiska. 

Svar på tråden Abort vecka 17