Sluta Sertralin -> svår abstinenes?
Hej alla!
Finns det någon här med erfarenheter av att ha trappat ner för att sen sluta med Sertralin?
Har en kompis som har haft 200mg Sertralin i 6-7 år. På ca 6månader trappade hon ner från 200mg -100mg men har "suttit fast" vid 100mg i ca 6 månader och symtomen blir inte bättre alls.
Hon gråter varje dag, känner en ständig oro,ångest, migrän, skakningar osv. Hon bad om mitt stöd och har verkligen gett allt jag kan! Och varje gång vi ses (brukar bli en hel dag) känner hon att hon mår så mycket bättre och är så glad osv.
Men när hon skriver blir det ibland väldigt "aggresivt" och jag blir ibland lite ledsen av hennes sett att uttrycka sig men försöker att komms ihåg att hon har det kämpigt. När vi ses är hon bästa vännen man kan ha och aldrig elak!
Nu idag sa hon att hon troligen inte kan sluta med medicinen och funderar på att gå tillbaka till 200mg.
Är det vanligt med så svåra symtom av just den medici en när mna trappar ner och så länge?
MYCKET negativt har hänt i hennes liv nu på kort tid (släktigt dött, fick veta att hennes pappa inte är hennes biologiska pappa, blivit arbetslös osv) . Jag har faktiskt börjat tänka att hennes symtom kanske inte alls är abstinenssymtom utan ångest av allt som hänt?
Hon får ingen hjälp av sjukvården! :( dom säger bara i telefonen "gå tillbaka till 200mg".
Hon vill sluta med medicinen pga vill försöka bli gravid. Enligt läkaren får man vara gravid med denna medicinen men ska sluta 2 veckor före bf. Men hur kan man sluta bara sådär om det är så svårt pga abstinens tänker jag? Sen är hon rädd för evetuella risker osv.
Hon är 32 år så att vänta för länge med barn är ju en annan risk också..
Jag har 3 små barn och har ju fullt upp men såklart gör jag allt jag hinner och orkar för min vän, men det räcker inte känner jag utan vården borde ju hjälpa!
Tankar? Berätta gärna era erfarenheter!