• Anonym (Smuts)

Varför tror ni att barnskor är rena?

Allt oftare ser jag barn som står på bänkar, stolar och säten med skor på fötterna. Det är inga småbarn som inte går själva vi talar om. Det är stora barn, men leriga och smutsiga skor och stövlar, som står på caféstolar, kyrkbänkar och bussäten.

Varje gång jag påtalar olämpligheten i detta för föräldrar, tittar de på mig som om jag vore från en annan planet och bemödar i bästa fall ett "jaha?"

Senast i söndags, under ett evenemang i en kyrka, klättrade flera barn i bänkarna med smutsiga skor på fötterna. Mitt eget barn, bad om att få ta av sig skorna för att kunna sitta på knä och se bättre. 

Alltså varför? Så jävla kul är det inte att sätta sig där det nyss stått ett par smutsiga skor. Är det så svårt att ta av barnet skorna, om de prompt måste stå upp?

• Svar på tråden Varför tror ni att barnskor är rena?
  • Anonym (Just det)

Håller med dig 100%!

• Anonym (yxa)

Märks att du inte har barn, försök att få de sitta still mer än 3min 
    Å sen går det att tvätta kläderna, och allt är redan smutsigt innan 

Har du fobi för smutt stanna hemma 

• Anonym (Smuts)
    Anonym (yxa) skrev 2024-03-19 10:46:08 följande:

Jag har barn. Som båda tar av sig skorna innan de sätter fötterna på stolar eller bänkar. 
  • Anonym (Annat)

Alltid undrat detsamma, hur tänker dem? 

Ta av skorna då om barnet nödvändigt ska stå i sätet. 

• Anonym

Håller med dig ts!
    Jag har haft två livliga barn.
    Det går att ta av barnskor, de är inte fastgjutna på foten
    Respektlöst mot omgivningen att låta barnen smutsa ner

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Om du läst så ser du att ts HAR barn. Men ts lyckas ändå ta av barnet skorna innan denne får stå på säten m.m. Ts har t.o.m fostrat sitt barn till att be om att få ta av skorna innan denne sätter sig på knä på bänken.

Märks att du inte kan något om barnuppfostran så du borde stanna hemma med dina smutsiga ungar.
  • Anonym (A)

Inte varit med om detta , vare sig i bussar eller någon annanstans

• Anonym (....)

Yxa är tydligen en förälder som låter ungarna härja, säkert samma sorts förälder som låter ungarna sitta och glo på film på ipaden på restaurang med ljudet högt på, för då är dom ju tysta iaf

Jag har 3 barn varav alla velat klättra på säten på bussar, tunnelbanor mm, vilket jag låtit dom göra ifall det varit lugnt så de inte är ivägen och efter att de tagit av sig skorna, så svårt är det inte att bara dra av dom om man inte kan få ungarna att vara still

• beli

Wow, TS nämner sitt barn direkt, och du häver ur dig det där.

Jag har en nioåring, och han har då alltid vetat att man inte står på bänkar och stolar med skorna på.
  • Anonym (Fy)

Skaffa inte barn om du inte orkar uppfostra dom.  Det borde vara körkort på barn. 
  • Tukt

Kan också störa mig på föräldrar som sätter barnen i varukorgen i matbutiken. Eller i kundvagnen. Alltså inte den plats som är gjord för att barnen ska sitta i, utan där matvarorna ska förvaras. 
    Det är så sjukt självupptaget att man häpnar över mänskligheten.

• Anonym (Smuts)
    Tukt skrev 2024-03-19 13:36:09 följande:

Kan också störa mig på föräldrar som sätter barnen i varukorgen i matbutiken. Eller i kundvagnen. Alltså inte den plats som är gjord för att barnen ska sitta i, utan där matvarorna ska förvaras. 
    Det är så sjukt självupptaget att man häpnar över mänskligheten.

Det har jag däremot inget större problem med att folk gör. Jag packar i påsar eller köper förpackningar. Ingen mat kommer i direktkontakt med vagnen. Dessutom sätter jag mig sällan själv i vagnen och blir smutsig. Men visst, enklast vore ju om folk tog av skorna också där. Det är ju inte svårt. 
  • Tukt
    Anonym (Smuts) skrev 2024-03-19 13:40:38 följande:
    Det har jag däremot inget större problem med att folk gör. Jag packar i påsar eller köper förpackningar. Ingen mat kommer i direktkontakt med vagnen. Dessutom sätter jag mig sällan själv i vagnen och blir smutsig. Men visst, enklast vore ju om folk tog av skorna också där. Det är ju inte svårt. 
    Fast att du packar allt i påsar betyder ju inte att alla gör eller kan det. Beror ju på butiken.
    Men principen borde väl ändå vara att smutsiga skor och mat inte bör blandas.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Smuts) skrev 2024-03-19 13:40:38 följande:
    Sällan??? Så det händer lite då och då men rätt sällan att du sätter dig i vagnen 😉
  • Anonym (JB)

Håller med, det är bara äckliga ouppfostrade idioter som låter sina barn göra så. Det värsta jag varit med om var när en man satte upp sitt barn med skor på i min döende pappas säng. 

• Spucks

Jaha? Jag har två barn och inte fan fick de ha sina skor på säten. Vi åker väldigt mycket kollektivt och speciellt när de är små och benen är så korta att de går rakt fram på sätet (dvs. benen är för korta för att knäna kan böjas vid stolkanten) hamnar fötterna lätt på säten - då är det väl inte så svårt att säga till att skorna ska tas ner, samtidigt som man flytta på deras fötter.
    Vistas man någonstans en längre stund, som i en tågresa som inte tar bara några minuter eller en flygresa, kan man ju ta av skorna.
  • Anonym (V)

Alltid intressant när folk säger att den som har problem med något "ska stanna hemma".
    Många människor anser nog att det tillhör allmän hyfs i ett civiliserat samhälle att respektera allmänna utrymmen, och andra människor.
    Ingen annan vill få smutsiga kläder för att du inte kan få ditt barn att sitta.

Alla som medvetet smutsar ner på offentliga platser är riktiga svin. Det är oförskämt och det förstör känslan av att vistas i samhället. 

Det ska vara rent och helt i allmänna utrymmen, punkt slut. För mig är det ett tecken på respekt för den som sköter miljön (de som har hand om skötsel för bussar/tåg, de som städar i kyrkor, i butiker osv.), likväl som för medresenärer och chaufförer, butikspersonal, de som har lokalerna ni befinner er i som arbetsplats osv.

Svar på tråden Varför tror ni att barnskor är rena?