Det här med att regioner och kommuner ska spara
Ständigt får vi läsa och höra om hur regioner (fd landstingen) "måste spara". Och när de sparar så blir det första de gör att spara på de grundläggande behoven för medborgarna. dvs antalet anställda inom "vård, skola och omsorg" minska platser och tillgänglighet.
Samtidigt går runt 20% av budgeten till sådant som inte har någonting som helst att göra med den direkta verksamheten som de sparar in på, dvs "vård, skola och omsorg" och det sparar man inte på nämnvärt. Jag anser att först ska man spara på, i praktiken göra sig av med, allt som inte har med den direkta kostnaden av "vård, skola och omsorg" att göra. Först där efter kan man börja med att titta på att skära ner på personal och platser för medborgarna. Men naturligtvis samtidigt som man effektviserar. För vi ska komma ihåg att av någon anledning, och trots de enorma skatter vi tvingas betala, så är inte svensk sjukvård mer effektiv än privat sådan i andra länder, snarare sämre för medborgarna.
Min fråga är varför man inte skär av onödigt fläsk före innan man ger sig på att försämra för medborgarna i det mest grundläggande som samhället enligt lagen ska erbjuda?
Min åsikt är att allt som inte har med det grundläggande, som vård, skola, omsorg och ordningshållning ska skäras av totalt innan man rör det grundläggande. Sen om pengar finns över i framtiden kan man börja tvinga medborgarna betala för "kultur" och dylikt.