• Nannaa90

    Hur många aktiviteter

    Hur många aktiviter i veckan skulle ni säga är rimligt för en 7 åring? 

  • Svar på tråden Hur många aktiviteter
  • LaFontaine

    Vi har satt en gräns på tre tillfällen i veckan. Hade dottern var fotoboll, med träning en gång i veckan och match en gång per helg, hade det varit två tillfällen. 

  • Nannaa90
    Nannaa90 skrev 2024-03-16 10:49:49 följande:
    Hur många aktiviteter

    Hur många aktiviter i veckan skulle ni säga är rimligt för en 7 åring? 


    Tack för svar, frågar eftersom barnens mamma tycker de är rimligt med 4 och vill ansöka om ensam vårdnad för vi sagt MAX 3 per barn. Har (5 barn)
  • Ascendere

    beror på vad det är för aktiviteter, alltså hur mycket matcher o liknande som ingår utöver de fasta tillfällena.
    är det matcher varje helg kan det räcka med den aktivitetem plus kanske en till.

    sedan beror ju mycket på vad som krävs av föräldrarna, kan barnen ta sig själva till o från aktiviteten tex så går det ju bra att göra lite mer 

  • blomman 2

    Det där är ju så väldigt individuellt beroendes på hur livet ser ut för övrigt OCH främst,vad vill barnen?
    Vad som är rimligt är ju också TIDEN och ORKEN.
    Har man en kock,en hushållerska och chaufför så är det ju inga problem men de flesta behöver nog rodda det själva.
    Sedan har man också olika yrken med olika belastning och arbetstider som också behöver tas hänsyn till.
    Är man sju år kanske det räcker med enklare aktiviteter som en dans,gymnastik,musik eller sim KURS, alltså något som pågår under en begränsad tid och 1 ggr veckan.
    Alla aktiviteter som kräver föräldrars närvaro och hjälp som tex lagsporter kräver MYCKET mer tid. Då kanske det räcker med det en period och kanske en kurs av något slag.
    Vår dotter gick enstaka kurser från 6-11 år. Simning och gymnastik. 


    Hon var duktig men ville inte fortsätta på en mer avancerad nivå.
    Sedan började hon inom en lagsport när hon var 11 år och höll på med det i 4 år. 
    Krävde mycket engagemang från oss föräldrar så inget annat fick utrymme för då skulle skolan bli lidande, något hon absolut INTE ville skulle ske, för hon hade som hon sade andra planer än att bli proffs inom sin aktivitet.
    Hon slutade med sporten just innan det skulle bli mer krävande tidsmässigt då hon satsade stort på skolan.
    Hon älskar att röra på sig och hittade lösningen i träningen på gym.
    Man måste ta sig en funderare på VARFÖR barnen har så många aktiviteter? Är det för VÅR skull eller barnets intresse, nyfikenhet och vilja?
    Inget fel att prova sig fram och hitta ett intresse men livet är långt och det är inget fel att ta ett intresse eller två i taget. 


    Jag är själv en aktiv förälder som tagit med mitt barn på mina intressen och visat henne vad världen kan erbjuda, tror snarare att det är viktigare än att skynda sig att hämta barnen från skolan och fritids nonstop och hasta från den ena aktiviteten till den andra som jag tycker skapar massor av onödig stress.
    Mat,skola, återhämtning och sömnen då?
    Är inte det viktigt också?
    Fy böveln till fru att kräva mycket av barnen.
    Fråga BARNEN vad de vill och tvinga inte på mer aktiviteter än de och ni klarar av.
    Ut i naturen och andas också! 

  • Spucks

    Beror på hur långa dagar barnet har i skolan/fritids och hur mycket vila hen behöver. 0-3 i den åldern tycker jag är rimlig, beroende på situationen.

  • MsM84

    Jag tycker det beror helt på hur mycket tid aktiviteten tar i anspråk. Min 8-åring har precis börjat på fotboll och de har oftast träning eller match tre gånger i veckan. Vi föräldrar förväntas dessutom vara med under tiden. Då ser jag inte det som rimligt med ytterligare aktiviteter. Min 5åring går på gymnastik en gång i veckan och simning en gång i veckan.

  • Kvittning

    Det beror ju såklart på barnet. Ena barnet hade 4 i veckan (ville ha fler men 4 var den gräns vi föräldrar då satte för att hon skulle ha tid att leka med kompisar också). Vårt andra barn hade en aktivitet för det är vad den önskade. 

  • Fliselisan

    Våra barn har fått ha max en aktivitet i veckan, alltså tex gymnastik och då 2-3 träningar i veckan, eller fotboll 3-4 i veckan.  


    Ett av barnen har aldrig velat gå på ngn aktivitet, leker mest med kompisar bara, ok det också.


    Vi är en aktiv familj och rör oss mycket naturligt, är ofta i skogen, cyklar dagligen, så vardagsmotionen är inget problem.

Svar på tråden Hur många aktiviteter