• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-03-15 00:35:35 följande:

Hur gammal är sonen? Studerar eller jobbar han?

Han går nu i gymnasiet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 00:37:26 följande:
    Han går nu i gymnasiet.

Då bör ju pappan betala underhåll till dig, läs hos försäkringskassan.

Kanske dags för sonen att börja jobba på helger och lov också, och kanske betala en liten del hem.

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 00:27:47 följande:
    vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 
    Ja skall man gå enligt lagen så är båda föräldrarna försörjningsansvarig över barnet så länge barnet går i skolan (gymnasiet), dock längst till 21år...

Men om barnet inte går i skolan (gymnasiet) så är det fram till 18år.

Så jo pappan skall betala, och du kan kontakta försäkringskassa och be dem om hjälp.
    För främmande personer på ett internetforum kan ju knappast ge adekvat hjälp, då underhållsbidrag är faktiskt inkomstbaserat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 02:07:43 följande:

Då bör ju pappan betala underhåll till dig, läs hos försäkringskassan.

Kanske dags för sonen att börja jobba på helger och lov också, och kanske betala en liten del hem.

Så länge barnet går i gymnasiet så har föräldrarna försörjningsplikt över barnet..
    Så varför skall barnet "jobba för att (kanske) betala hemma"?

Vad ligger logiken i det resonemanget att barnet skall "betala lite hemma", när förädlarna har sin försörjningsplikt?

• Anonym (Mamma)

Om pengar kommer på tal tycker pappan bara att sonen ska bo halvtid där. Spelar det någon roll?

jag tycker att sonen är stor nog att välja själv. Det finns anledningar att han valt att inte bo där. 

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 07:29:21 följande:

Om pengar kommer på tal tycker pappan bara att sonen ska bo halvtid där. Spelar det någon roll?

jag tycker att sonen är stor nog att välja själv. Det finns anledningar att han valt att inte bo där. 

Nej det spelar ingen roll man kan inte komma i från lagen på det sättet med det resonemanget pappan har, om nu sonen inte vill bo hos pappan halva tiden.

Som jag skrev tidigare...

Enligt lagen, så har båda föräldrarna försörjningsplikt så länge barnet går i skolan, dock längst till 21års ålder.

Pappan ska bara acceptera att sonen inte vill bo där halvtid, och då får pappan helt enkelt öppna plånboken och betala sin del för försörjningen av barnet.

Som också påtalats till dig är att du kontaktar försäkringskassan och ber dem hjälpa dig att räkna ut ett vettigt summa för pappan att betala. Då underhållet är inkomstbaserat.

• Anonym (Lis)
    EnAnonumius skrev 2024-03-15 07:12:20 följande:
    Så länge barnet går i gymnasiet så har föräldrarna försörjningsplikt över barnet..
    Så varför skall barnet "jobba för att (kanske) betala hemma"?

Vad ligger logiken i det resonemanget att barnet skall "betala lite hemma", när förädlarna har sin försörjningsplikt?
    För att bli självständig. För att komma in på arbetsmarknaden. För att få en bättre syn än sin pappa på ekonomi. För att ts ska slippa sticka till honom lite extrapengar när barnbidraget tar slut. Finns många anledningar till att ta ett extrajobb under gymnasietiden. 

Det var bara ett förslag för att underlätta i TS ansträngda ekonomi då det lät som att hon hade väldigt höga kostnader och svårt att få det att gå ihop nu när sonen bor där på heltid.
  • Anonym (helt)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 08:51:51 följande:
    För att bli självständig. För att komma in på arbetsmarknaden. För att få en bättre syn än sin pappa på ekonomi. För att ts ska slippa sticka till honom lite extrapengar när barnbidraget tar slut. Finns många anledningar till att ta ett extrajobb under gymnasietiden. 

Det var bara ett förslag för att underlätta i TS ansträngda ekonomi då det lät som att hon hade väldigt höga kostnader och svårt att få det att gå ihop nu när sonen bor där på heltid.
    Det är föräldern som ska bidra till barnets försörjning, inte barnet själv.

Att bli självständig, komma in på arbetsmarknaden är en helt annan sak. Men att barnet skulle betala hemma för att pappan vägrar/ska slippa är ju helt uppåt väggarna. 
Svar på tråden Borde pappan betala.