• Anonym (Vinnare)

Hur förklara att man inte jobbar mer

Jag vann en större summa pengar för några månader sedan och har sedan dess funderat på hur jag ska göra. 
    Jag har ca 10 år kvar till pension och arbetar med ett ganska krävande arbete sedan jag var i 25 års åldern. Jag har alltid varit lojal och ställt upp, mycket sällan sjuk och aldrig haft längre ledigheter utöver vanlig sommarsemester. Jag ogillar inte mitt jobb men skulle inte sakna att gå dit. 

Nu har jag möjlighet att sluta arbeta MEN jag vill inte att andra ska veta något om min vinst eller min ekonomi.

Hur gör jag? Vad säger jag? 

• Svar på tråden Hur förklara att man inte jobbar mer
  • Core

Jag inbillar mig att jag skulle gått med på halvtid eller liknande. Eller ta långa perioder tjänstledigt. Om jag inte hade annat som gav mig syfte då på något vis.

Så svårt tt säga vad du ska göra, det är bara hur jag hade tänkt!

• Postman

Säg att körde fast lite, sa upp dig och tänker frilansa eller söka annat jobb. Du har sparat och gnetat i många år och har nu råd att fundera över vad du vill med ditt liv.

• Anonym (Stina)

Jag slutade när jag var 55, sa att jag sparat just för att kunna sluta tidigare. Sa dessutom att det gått bra med gamla aktier jag sålt. Ingen ifrågasatte det.

• Anonym (Werthers)

Säg att du tänker starta en egen verksamhet och gör det i så fall, något litet kanske mer hobbyinriktat, kanske sälja nyckelringar, ljus, täljgrejer, importerade småsaker. Sånt som inte direkt genererar särskilt mycket men som du kan använda som ursäkt. Vill du tänka i större skala så kanske uthyrning av hus eller annat.

• Anonym (Jo)

Du säger så klart ingenting. Det har andra inte med att göra. Jobba halvtid istället :)

• Virriga Vera

Jag slutade jobba i förtid och säger bara att jag har råd, men förlorade massor i pension. Men att hälsan får gå före. Ingen har ifrågasatt det.

Jag får lite då och då frågor från min fd arbetsplats om jag vill börja jobba åt dem på timmar, men säger bara att jag inte orkar, jag slutade för att jag mådde dåligt.

• Anonym (R)

10 år till pension betyder typ 55 år? Du behöver inte förklara dig alls. Säg att du ska pyssla med lite annat. Har du stora kapitalinkomster kommer du dock få svårt att dölja dem. Nyfikna töntar kommer begära ut uppgifter om dina kapitalinkomster från Skatteverket eller tjänster typ Ratsit.

• Goneril

Det måste ju vara det minsta bekymret, hur du ska förklara det. Säg bara att aktiemarknaden varit gynnsam. Det stora bekymret, som jag ser det, är att du får dålig pension så småningom. Det gäller att du placerar rätt. Gör en kalkyl, se hur mycket du behöver, först fram till pensionen och sedan en 25 år till, du kan ju bli 90. Du ska alltså ha 10 årsinkomster först och sen ska du kompensera för dålig pension, behövs  MYCKET pengar, men det kanske du vunnit? Hur som helst behöver du hjälp med placeringen, viktigt med avkastningen.

Svar på tråden Hur förklara att man inte jobbar mer