• Anonym (Skatteåterbäring)

Deklarera inkomst från utlandet

Hej,
    Jag jobbar i ett annat EU land men är fortfarande skriven i Sverige. Jobbade hela förra året (två olika arbetsgivare) utom januari, men hade då ej inkomst från Sverige heller. Dvs hela min årsinkomst är från utlandet. 

Hur gör jag,  vad behöver jag tänka på, visst ska jag ta upp detta i min svenska deklaration och vad händer om jag inte gör det?
  • Svar på tråden Deklarera inkomst från utlandet
  • Anonym (Ringa)

Ring och fråga

• Anonym (KL)

Man måste vara skriven där man bor. 

Om du får din lön till Sverige rapporterar bankerna beloppet till Skattemyndigheterna som då kommer att fråga dig var pengarna kommer ifrån. 

Utomlands måste du uppge var du skattar och de kan anmoda dig att skatta där, arbetsgivaren rapporterar till myndigheterna där. Om du inte är registrerad som boende där skickar banken där, om du får lön till utländsk bank, rapport till svenska skattemyndigheten om pengar du har där. Och då blir du frågad var pengarna kommer ifrån. 

Ja du ska deklarera detta i Sverige, då blir bara folkbokföringsbrott aktuellt. 

• Anonym (Skatteåterbäring)
    Anonym (KL) skrev 2024-03-14 08:12:08 följande:

Man måste vara skriven där man bor. 

Om du får din lön till Sverige rapporterar bankerna beloppet till Skattemyndigheterna som då kommer att fråga dig var pengarna kommer ifrån. 

Utomlands måste du uppge var du skattar och de kan anmoda dig att skatta där, arbetsgivaren rapporterar till myndigheterna där. Om du inte är registrerad som boende där skickar banken där, om du får lön till utländsk bank, rapport till svenska skattemyndigheten om pengar du har där. Och då blir du frågad var pengarna kommer ifrån. 

Ja du ska deklarera detta i Sverige, då blir bara folkbokföringsbrott aktuellt. 

Det är väl ingen som påstår att jag inte är skriven där jag bor? Frågan gällde att deklarera inkomst från utlandet (som dessutom är skattad i det landet där den är intjänad).
    Men jag har fått svar från skatteverket, det var väldigt enkelt och inte skatteskyldigt i Sverige pga att jag uppfyller kraven för sexmånadersregeln.
Svar på tråden Deklarera inkomst från utlandet