Skicka barn som spytt till skolan
Barnet är piggt och spydde troligt av att ha ätit för mycket godis kvällen innan. Är det okej att skicka till skolan då?
Barnet är piggt och spydde troligt av att ha ätit för mycket godis kvällen innan. Är det okej att skicka till skolan då?
Nej! Hur kan du veta att det är pga godiset? Inte så kul om ungen smittar ner allihopa. Stanna hemma åtminstone en dag. Kommer inget mer så gå nästa dag. Inte idag!
Nix, du ska typ vara hemma två dagar. Men jag har gjort lika dant. Skitit i det och skickat dit ungen ändå.
Har ju räkningar att betala och det är dyrt att vara hemma med friska barn.
Absolut inte. Om det är magsjuka kan du ställa till det för många människor.
När dottern var liten och hon fick smaka ostbågar för första gången åt hon ganska många och sen kom en liten gul spya upp en stund senare. Inte trodde jag att det var magsjuka. Två dagar senare var jag kräksjuk de luxe.
Så nej, chansa ej.
48h hemma efter sista kräkning brukar gälla.
Alltså vissa barn kräks enkelt, vissa är åksjuka, vissa är allergiska, vissa har reflux.
Vet man varför så har jag skickat till skolan ändå. Vet man inte så får de vara hemma.
Ena sonen mådde så illa så ofta efter lunchen i skolan i lågstadiet att hans lärare till slut bara hörde av sig och sa typ: Han har kräkts lite, men jag tror inte det är magsjuka, vi låter honom vila en stund så går det nog över. (Han visade sig vara allergisk mot baljväxter och att skolan gömmer såna i väldigt mycket mat)
En enda gång har jag haft fel genom åren och det var när den åksjukaste ungen kräktes i bilen vid ett tillfälle. Det gjorde han ju typ alltid men den gången fortsatte det under natten så jag fick revidera min första diagnos. Men det blir ju rätt uppenbart såna gånger om de kräks en gång till när de väl slutat åka bil.
Alltså vissa barn kräks enkelt, vissa är åksjuka, vissa är allergiska, vissa har reflux.
Vet man varför så har jag skickat till skolan ändå. Vet man inte så får de vara hemma.
Ena sonen mådde så illa så ofta efter lunchen i skolan i lågstadiet att hans lärare till slut bara hörde av sig och sa typ: Han har kräkts lite, men jag tror inte det är magsjuka, vi låter honom vila en stund så går det nog över. (Han visade sig vara allergisk mot baljväxter och att skolan gömmer såna i väldigt mycket mat)
En enda gång har jag haft fel genom åren och det var när den åksjukaste ungen kräktes i bilen vid ett tillfälle. Det gjorde han ju typ alltid men den gången fortsatte det under natten så jag fick revidera min första diagnos. Men det blir ju rätt uppenbart såna gånger om de kräks en gång till när de väl slutat åka bil.
48h hemma efter sista kräkning brukar gälla.
Hur stor är risken för smitta om barnet inte spyr igen enligt er erfarenhet? Den andra föräldern tvingade iväg barnet till skolan, så jag kan inte göra något åt det.