• jjlk

Hur viktigt är det för dig att bli rik?

Pengar köper inte lycka säger vissa, men vad säger ni? Frågan ställs som att rik endast handlar om pengar och materiella saker. Inte barn, familj eller liknande. 

• Svar på tråden Hur viktigt är det för dig att bli rik?
  • Jemp

Inte alls särskilt viktigt. Men det är ju utifrån perspektivet att jag har det jag behöver. 

Att skapa mig en rikedom är i sig inget mål för mig, inte Heller att kunna sluta jobba eller så. Däremot att ha frihet nog att bo/göra som jag vill och slippa oroa mig. 

• Anonym (Eva)

Hur mycket är rikt? 

För mig är pengar trygghet samt roligt. Dvs skönt att veta att jag inte måste flytta om räntorna går upp eller jag blir av med jobbet. Roligt att kunna göra saker, resa osv. 

• Anonym (Lagom ÄR bäst)

Det är hyfsat viktigt att bli hyfsat rik.

Jag vill ha en bra inkomst och en vettig pension men jag snålar inte och jag vill spendera pengar på kul saker ibland medan det finns liv kvar i mig.

• Anonym (Sussie)

Exakt noll viktigt.
    Men det är nog också för att jag vet att utsikterna är väldigt små. Jag är inte högavlönad och kommer aldrig bli för jag är inte intresserad av yrkesområden som potentiellt sett skulle ge mig hög lön. 
    Jag saknar den motivationen, det är inte vad som driver mig om man säger så.
    Sen har jag inte så bra koll på börsen och den typen av investeringar heller, jag kör mina robotar och mina globala indexfonder och lite utdelningsaktier och ser glad ut. 

Så att bli rik är inte viktigt. Men jag och min partner har en plan för när vi tillsammans ska kunna checka ut från arbetslivet till exempel. Så vi är inte helt tappade bakom en vagn när det gäller ekonomi och budget. Vi är duktiga på att hushålla och ser fram emot friheten att styra mer själva så småningom. Varva jobb och ledighet/frihet såsom vi känner för det. Inte på FIRE nivå men så att vi "går runt" på årsbasis liksom. Så rik i pengar lär vi nog aldrig bli men rik på det sättet att vi får förutsättningar att leva som VI vill. 

• Anonym (H)

Har aldrig haft ekonomiska problem, varken i uppväxten eller som vuxen... Min rikedom som jag värdesätter högst i livet är mina barn, min familj och hälsa - inga pengar i världen betyder mer än detta. 

• Anonym (P)

Är man frisk finns det mycket man kan göra med pengar.
    Utan pengar blir man mer begränsad.

• Anonym (Begrepp?)
    jjlk skrev 2024-03-12 19:08:09 följande:
    Hur viktigt är det för dig att bli rik?

Pengar köper inte lycka säger vissa, men vad säger ni? Frågan ställs som att rik endast handlar om pengar och materiella saker. Inte barn, familj eller liknande. 

Vad lägger du i begreppet rik? Jag har ett bra jobb med bra lön och klarar ekonomiskt av att åtminstone i stora drag leva det liv jag vill leva. Är man rik då?
  • Freddie K

Jag blir gärna rik, men inte på pengar utan på kärlek. Jag har en stadig ekonomi som jag klarar mig på, fast jag önskar att ersättningen var lite högre, men. Jag tror att om man blir rik så får man bara mer och mer utgifter. Man köper på sig en massa skit som man inte behöver. Nej, rik på pengar skulle jag inte vilja vara.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (K)

I ett världsperspektiv är jag rik redan. Bor i vinterbonad lägenhet som är varm och go. Äger dessutom ett fritidsboende. Har el, varmvatten, en massa maskiner som tv, dator, tvätt- och diskmaskin. Äter bra mat varje dag och har fri tillgång till rent vatten. Mer kläder än jag behöver. 

I svenskt perspektiv är jag medelinkomsttagare och det räcker alldeles utmärkt för mig. Ramlade det in pengar utan ansträngning säger jag ju inte nej till det, men jag är inte intresserad av att anstränga mig mer bara för att bli rikare. 

Svar på tråden Hur viktigt är det för dig att bli rik?