Ett desperat försök att bevara en redan förlorad ungdom. En naiv förhoppning att bli bekräftad som man av en yngre kvinna.
Är dock både sorgligt och patetiskt. När det händer på typ en pub eller andra ställen där mannen i fråga har kompisar omkring sig, så kan det handla om ett misslyckat försök att bräcka vännerna eller en rest av en förlegad manskultur.
Jag arbetade en period som produktionsledare på ett av de stora byggföretagen i Sverige. Det hände vid ett tillfälle då jag var på plats på ett bygge att gubbarna visslade och hojtade efter någon tjej. När jag tittade efter såg jag att det var tjejer i 12-års åldern som gick sommarklädda. Jag ordnade ett möte den fredagseftermiddagen och klargjorde att det beteendet inte är acceptabelt och förklarade hur mycket det kunde påverka främst tjejerna, men även företagets framtoning.
När jag ville ha svar på varför det beteendet fanns, så fanns det inga klara anledningar. Lite obekväma gubbar som hänvisade till att "så har det alltid varit på byggen". Helt enkelt ett sätt att visa kollegorna att man minsann har lusten kvar.
Ingen av de tillfrågade var intresserade av att ha någon vid sidan av sin fru.
Ibland behövs det en tankeställare för att inse sitt eget beteende.