• Anonym (Bra eller Bu)

Evt hårade krav för VAB

Strängare tag mot VAB är på tapeten.
    Tror att det blir många flugor i en smäll med striktare krav.

Har förstått av vänner i förskolan att det är skrämmande vanligt att föräldrar anmäler att barnen ska vara på förskolan/fritids på lov för att kunna vabba istället för att ta semester. Perfekt sätt att dryga ut semestersaldot och glida under solidaritetskravet när det kommer till att planera semestern på arbetsplatsen.

Jag tycker att det är konstigt att det inte lyfts som en av anledningarna till att så många barn anmäls för förskola och fritids på och i anslutning till lov och sedan inte dyker upp. Varje år skriver rektor och skolledare att de verkligen vill att man ska tänka över behovet eftersom de tvingas neka ledigheter och står sedan men en hel drös personal och nästan inga barn.

Med intygskrav blir det ökad press på sjukvården, men det struntar man ju i i övriga försäkringsvärden efter som det krävs läkarintyg för att kunna få ut något. Så varför inte även inom socialförsäkringen? Och har man giltiga skäl så får man ju intyg även om det är krångligare än att bara fylla i några fält på en websida gör att plocka ut ersättning.

Vad tror ni att striktare krav kring VAB kan får för effekter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:10
    omni.se/ministern-utesluter-inte-krav-om-intyg-for-vab/a/KnOx3y

(tyvärr verkar artiklarna ligga bakom betalvägg) men det är i alla fall bakgrunden till funderingarna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:20
    Det handlar alltså inte om läkarintyg, så vi som oroade oss för det kan andas ut, utan om att förskolorna ska intyga att barnen faktiskt varit hemma de dagar man söker ersättning för. Det är alltså inte frågan om att försöka hitta vilka som tar vab istället för semester utan vilka som anmäler vab och är hemma trots att barnet/barnen är i fsk/skola. Kan vara bra att förtydliga i trådstarten eftersom det är två olika saker.

Regeringen överväger återinföra vabbintyg - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
  • Svar på tråden Evt hårade krav för VAB
  • Anonym (P)

Att så många anmäler närvaro för lov för att sen inte dyka upp, beror snarast på att lovschemat ska in så förbannat tidigt på många ställen. Vi ska anmäla lovschema till fritids, innan semestrarna ens är satta på jobbet. Vi brukar vara noga med att avanmäla, men också vi missade en vecka ett år. 

• Jemp

Förfalskade intyg och högre press på vården.

Eller förfalskade och förfalskade? här verkar vc ha som rutin att skriva ut intyg i efterhand utifrån föräldrars information. 

Jag vill inte alls försvara vab-fusk, men jag tror hårdare kontroller riskerar slå fel. Definitivt om det ska ske via intyg, men även vad gäller högre sjuknärvaro (och därifrån smitta) på förskolorna. Kontroller så att barn och föräldrar faktiskt är hemma när det söks vab är en annan sak. 

• Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 10:00:20 följande:

Att så många anmäler närvaro för lov för att sen inte dyka upp, beror snarast på att lovschemat ska in så förbannat tidigt på många ställen. Vi ska anmäla lovschema till fritids, innan semestrarna ens är satta på jobbet. Vi brukar vara noga med att avanmäla, men också vi missade en vecka ett år. 

Njae det går ju att meddela att man ändrat sig precis som ni gör. Så det är tveksamt att det är anledningen. 
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Jemp skrev 2024-03-11 10:00:50 följande:

Förfalskade intyg och högre press på vården.

Eller förfalskade och förfalskade? här verkar vc ha som rutin att skriva ut intyg i efterhand utifrån föräldrars information. 

Jag vill inte alls försvara vab-fusk, men jag tror hårdare kontroller riskerar slå fel. Definitivt om det ska ske via intyg, men även vad gäller högre sjuknärvaro (och därifrån smitta) på förskolorna. Kontroller så att barn och föräldrar faktiskt är hemma när det söks vab är en annan sak. 

Ja det är ju en risk att barnen inte hålls hemma, men frågan är om det verkligen är de barnen som på riktigt är sjuka som är de som får gå på förskola/fritids bara för att det tillkommer krav på intyg. 

Men intygets tyngd, om det skrivs ut på löpande band utan kontroll, kan ju verkligen ifrågasättas. Och är det då verkligen lönt att lägga ytterligare admin på vården?

• Jemp
    Anonym (Bra eller Bu) skrev 2024-03-11 10:12:59 följande:

Ja det är ju en risk att barnen inte hålls hemma, men frågan är om det verkligen är de barnen som på riktigt är sjuka som är de som får gå på förskola/fritids bara för att det tillkommer krav på intyg. 

Men intygets tyngd, om det skrivs ut på löpande band utan kontroll, kan ju verkligen ifrågasättas. Och är det då verkligen lönt att lägga ytterligare admin på vården?

Jag ser att jag skrev otydligt. Högre krav på att få ta ut vab kan leda till högre sjuknärvaro, men kanske främst om tröskeln höjs på andra sätt än via intyg. Men slutsatsen kanske blir densamma, en översyn av hur pass sjuka barn faktiskt behöver vara för att vara hemma/det ska vabbas. 

För egen del skulle jag ju mest bäva för att behöva slita med barnstackarna med migrän, magsjuka osv till vårdcentralen titt som tätt. 

• cosinus

När mina barn var mindre var det ju en period med att man skulle ha intyg från förskolan att barnen inte varit där för att få ut VAB. Det togs bort för att det gav mycket krångel och liten effekt.

Jag tror tyvärr läkarintyg skulle ha liknande effekt. Otroliga resurser hos vården och saker du inte kan vare sig bevisa eller motbevisa. Kräks mitt barn på morgonen men sen är pigg. Vad ska läkaren säga om den saken? Förskolan vill inte ha dit en unge som krävs men ingen kan ju avgöra om barnet verkligen gjort det eller inte.

När det kommer till barn på loven tror jag folk inte riktigt förstår. De är rädda att inte kunna lösa jobbet och anmäler för säkerhetsskull eftersom frågan kommer otroligt långt innan. Sen kan många lösa det när det väl kommer till kritan men inget man kan lova 6 veckor innan. Finns f ö inget krav på att barnen är anmälda på fritids bara för att man ska kunna vabba. Går precis lika bra att säga att de skulle varit hos farmor men att denne inte befattar sig med magsjuka ungar, eller för all del att de hade fixat att vara hemma själv (om de är lite äldre) men inte är bekväma med det när de inte mår bra.

• Anonym (XXX)

Förhoppningsvis får det effekten "mindre fusk" - som det är tänkt. Det är ju oceaner av skattepengar som går till detta. Plus då konsekvernserna för arbetskamraterna, som sagt

Nu jobbar jag helt och hållet hemifrån, men jag minns mycket väl hur irriterad man var när man jobbade på rullande schema, och folk vabbade eller tog ut föräldrapenning just på eller runt helger och lovdagar - och vi andra som ville vara ärliga (eller inte hade barn i den åldern i den perioden) var tvungna att rycka in i stället. När det gällde VAB-fusket dessutom utan något varsel. Det var bara att berätta för sin man eller tidigare sina föräldrar att "jaha då blev det ingen jul i år heller". Det var så uppenbart att det var ett planerat fusk. 

Jag tycker för övrigt att det borde bli förbjudet även att ta ut strödagar med föräldrapenning just på storhelger och klämdagar. Detta var aldrig tanken med föräldraledigheten: tanken var att föräldrar inte skulle behöva lämna bort sina spädbarn till spädbarnsdagis eller andra barnvakter. Det är ju ganska lätt att lagstifta om att strödagar - efter att den egentliga föräldraledighetsperioden är avslutad - inte får tas ut på röda dagar, klämdagar eller skolloven.

• Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 10:52:07 följande:

Förhoppningsvis får det effekten "mindre fusk" - som det är tänkt. Det är ju oceaner av skattepengar som går till detta. Plus då konsekvernserna för arbetskamraterna, som sagt

Nu jobbar jag helt och hållet hemifrån, men jag minns mycket väl hur irriterad man var när man jobbade på rullande schema, och folk vabbade eller tog ut föräldrapenning just på eller runt helger och lovdagar - och vi andra som ville vara ärliga (eller inte hade barn i den åldern i den perioden) var tvungna att rycka in i stället. När det gällde VAB-fusket dessutom utan något varsel. Det var bara att berätta för sin man eller tidigare sina föräldrar att "jaha då blev det ingen jul i år heller". Det var så uppenbart att det var ett planerat fusk. 

Jag tycker för övrigt att det borde bli förbjudet även att ta ut strödagar med föräldrapenning just på storhelger och klämdagar. Detta var aldrig tanken med föräldraledigheten: tanken var att föräldrar inte skulle behöva lämna bort sina spädbarn till spädbarnsdagis eller andra barnvakter. Det är ju ganska lätt att lagstifta om att strödagar - efter att den egentliga föräldraledighetsperioden är avslutad - inte får tas ut på röda dagar, klämdagar eller skolloven.

Utvecklingen går ju dock i motsatt riktning, med tidigare förslag om särskild ?familjevecka? för att täcka upp sådana dagar tex.
    Frågan är hur mycket extra resurser som krävs till barnomsorgen med ditt förslag. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Bra eller Bu) skrev 2024-03-11 10:08:41 följande:
    Njae det går ju att meddela att man ändrat sig precis som ni gör. Så det är tveksamt att det är anledningen. 

Min poäng är, att det faktiskt är rätt lätt att missa den biten. Kanske har man själv möjlighet att vara mer flexibel med semestern och kan förlänga en vecka till exempel. Vi ska anmäla fritidsbehov sista mars. Med mitt arbete är det omöjligt att sista mars sia om behov i augusti.

Som någon annan påpekat, behöver ju inte barnet vara anmält till förskolan eller fritids för möjlighet att ta ut vab heller. 

• Anonym (roíkt)
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 10:00:20 följande:

Men så kanske det är för er men hur kan du veta vilka anledningar andra har för att göra så?
Svar på tråden Evt hårade krav för VAB