• önos

    Sängbredd som funkar från barn till ung vuxen

    Ska köpa ny säng till min dotter som är 9 år nu. Målsättningen är att köpa en säng som hon kan ha tills hon flyttar hemifrån. Givet rummets mått vore en 120-bred säng det bästa. Ni som har tonåringar/unga vuxna hemma, vad har ni för input ang säng-bredd? Blir 120 för litet? 140 skulle fungera men äter upp så väldigt mycket av rummet. Samtidigt ville jag absolut undvika att behöva köpa ny säng om 6-7 år för att en 120 ev visar sig vara för smal. Själv hade jag säng med uddamått innan jag flyttade hemifrån, 130 tror jag. Den fungerade alldeles utmärkt att vara två i givet ålder och förutsättningar.

  • Svar på tråden Sängbredd som funkar från barn till ung vuxen
  • BellaDonnna

    Varför skulle en 120 vara för smal? En vanlig standard säng är ju 90 men finns bra med plats för 120 skulle jag ta den, då finns också plats för en kompis om de sover över. En 140 är ju en mindre dubbelsäng, förstår inte varför det skulle finnas behov av en sån?

  • Studentpappa

    Vi köpte en 105cm säng med förvaring under. Man lyfter hela sängen och kan ha väldigt mycket saker under den, rätt praktisk även om förvaringen inte används överdrivet mycket.


    Ride it like you stole it
  • blomman 2

    Min dotter hade en 90 säng fram till 13 årsåldern och då bytte vi till en 120 säng.
    I ha problem alls att sova två i den,har ofta kompisar över natten och ingen har klagat på att det är trångt.
    I en större säng hade hon försvunnit i.

  • OlgaElvira

    Om hon får sin säng nu när hon är 9 år så är den kanske inte något hon vill ta med sig när hon flyttar, en 10 år gammal säng.
    Dessutom, om sängen placeras med långsidan mot väggen så blir det jobbigt att bädds.  Är hon dessutom 9, år och ännu inte så lång så är det ännu svårare gör henne. 

  • Anotherone

    Vi köpte en 120 till vår äldsta son när han gick från växasäng till resårmadrass. Vi vuxna ville också få plats bekvämt vid läggning etc.
    Då var han kanske 6-7 år. Nu 12 år senare skulle vi köpa en ny och valde samma size, han har haft "sällskap" och det verkar ha funkat bra. Han hade inga egna önskemål om större säng. 

Svar på tråden Sängbredd som funkar från barn till ung vuxen