• ssafeheaven

    Bebis 13 månader biter allt och alla mer än någonsin - vad göra?

    Vår son på 13 månader har sedan han var 8 månader bitit både på oss och allt han kommer över, inte alltid, men ofta.

    I samtal med BVC har vi fått rådet att tydligt säga nej när han biter oss och sätta ner honom. Vi har varit väldigt konsekventa och för ca två månader sedan märkte jag en stor skillnad, han kunde istället bara sätta läpparna mot en, pussa och bitandet avtog mycket.

    Däremot har detta vänt helt och hållet ca en månad tillbaka och han biter mer än någonsin, såväl i glädje, ledsamhet, oro, när han kommer nära, ja nästan alltid. Vi förstår att detta är en impuls och att han försöker kommunicera något, men vi undrar om vi bemöter rätt?

    Har ni varit med om liknande och hur kan man bäst hjälpa de små?

  • Svar på tråden Bebis 13 månader biter allt och alla mer än någonsin - vad göra?
  • Anonym (Anonym)

    När min bebis bet så försökte jag förstå när han bet. Jag märkte att det var när jag helt plötsligt avbröt och plockade upp honom. Jag slutade med det och sa till innan : nu ska jag plocka upp dig eller bara lät honom vara om han var inne i nått. Då försvann bitande. Så försök identifiera när han biter och fundera om ni kan göra något för att undvika det? 

Svar på tråden Bebis 13 månader biter allt och alla mer än någonsin - vad göra?