• Memlan

    Avvikande spermaprov??

    Någon som kan hjälpa oss analysera min mans spermaprov? Vi måste vänta på tidsbokning på fertilitetsmottagningen och blev lite oroliga över svaret vi såg på 1177 men saknas referensintervall på de flesta. 


    min man är ung, mellan 25-30 om det spelar roll. 


    Orörliga: 47% 
    Spermier, antal: 2,7 x10E6/ml 
    Progressiva: 34% 
    Viskositet: ERSATT, ökad viskositet 
    Volym: 6ml (referens >1,5) 
    Ej progressiva: 19% 
    Vitalitet: EJ DEB%, analys ej utförd 
    Spermier totalantal: 16 x10E6* (referens >39) 
    Rörliga: 53% (referens >40) 

  • Svar på tråden Avvikande spermaprov??
  • familjeliv2024

    Nu är jag inte läkare, men har läst på en del om ämnet. Utifrån vad jag vet så kan jag säga att provet har en del positivt och del negativt.

    Till det positiva är att det faktiskt finns spermier och att rörligheten ser bra ut.
    Till det negativa är att det är få spermier, både koncentrationen per ml och totala mängden.

    Koncentrationen är 2,7 miljoner per ml och totalt antal spermier 16 miljoner.

    Enligt WHO bör koncentrationen vara minimum 15 miljoner per ml och 39 miljoner totalt i utlösningen, för att en graviditet på naturlig väg ska kunna ske.

    Värdena ser ändå ut ok ut för att kunna få barn via IVF/ICSI. Att det som sagt faktiskt finns spermier gör att det inte är helt hopplöst. Jag tror att man brukar säga att det krävs ca 10 miljoner spermier för att IVF ska kunna fungera.

    Skulle gissa att läkarna kommer ge en ny chans till ett nytt spermaprov. Har man t ex haft feber de senaste 3 månaderna kan man få ett dåligt resultat.

    Det är bevisat att bättre levnadsvanor kan öka antalet spermier. Saker man kan göra är att undvika varma bad, och att ha det varmt där nere samt undvika alkohol och nikotin.

    Bra kosttillskott är Omega 3, zink, Lykpen och multivitaminer generellt. Bra också att undvika processerad mat, mjölk och mejeri produkter, för mycket fett eller för mycket kolhydrater. Det bästa är att äta en balanserad kost, gärna med mycket grönsaker.

  • familjeliv2024

    Jag vill poängtera att vid spermaprover så kan man faktiskt ha en dålig dag. Dålig sömn, stress etc kan också försämra testresultatet. 

    Till dess att ni träffat en läkare, fokusera på det positiva, nämligen att spermier finns och att de simmar. Ni har goda förutsättningar att bli gravida på ett eller annat sätt.

  • Memlan
    familjeliv2024 skrev 2024-03-08 14:22:53 följande:

    Jag vill poängtera att vid spermaprover så kan man faktiskt ha en dålig dag. Dålig sömn, stress etc kan också försämra testresultatet. 

    Till dess att ni träffat en läkare, fokusera på det positiva, nämligen att spermier finns och att de simmar. Ni har goda förutsättningar att bli gravida på ett eller annat sätt.


    Det här är typ det sjukaste jag varit med om, tog ett gravtest för säkerhetens skull då vi skulle kontakta fertilitetsmottagningen och boka tid då vi lämnat alla prover idag, samtidigt som jag väntar på att testet ska bli klart så läser jag ditt svar i tråden om att hans prov inte såg så bra ut, och vad händer??? Det blir POSITIVT! 


    vi hade redan fått till oss att det skulle bli svårt då de upptäckte pcos på mig och sen att hans spermaprov dessutom avvek, vi har försökt i över 1 år och samma dag han lämnar provet får vi reda på att jag är gravid, vi är i chock! 


    men tack snälla för ditt otroligt utförliga och tydliga svar! 

Svar på tråden Avvikande spermaprov??