• Anonym (Mat)

Hur länge ammade du?

Har helammat nu till 6 månaders ålder, nu smyger vi igång med långsamt matintro, hittills är det bara några tsk fruktpure per dag.

Men ni andra som helammade de första 6 mån, hur länge delammade ni när ni väl börjat introducera mat?
    Bebis gillar amning så jag har ingen jättehets att helt sluta med det, men lite nyfiken på hur det sett ut för andra efter matintro.

• Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Anonym (A)

Vi introducerade mat lite tidigare än så men svarar ändå. Vid 8 mån avtog hennes intresse och då passade jag på att sluta eftersom amning inte var min grej riktigt.

• BuoBä

Jag slutade samma dag som barnet blev 9 månader. Hon tappade intresset för amning snabbt när vi började med vanlig mat, så de sista veckorna ammade jag bara på morgonen för att slippa gå upp tidigt och fixa frukost. 

• Anonym (Wilma)

Mina slutade jag amma runt deras tvåårsdag. De helammades de första 6 månaderna och jag slutade nattamma tvåan runt året, för jag hoppades att det skulle förbättra nattsömnen för oss båda (vilket det inte gjorde). Jag avvande på mitt initiativ - alla tre hade mer än gärna fortsatt att amma - men tog det i lugn takt och det var rätt så odramatiskt. 

Med alla tre så började jag jobba när de var runt året, men det var inga problem för dem att amma när jag var där och klara sig utan när jag inte var i närheten. 

• Jemp

Slutade runt ett år med båda mina. På slutet hade jag redan börjat jobba och amningen var bara kväll/nattetid. 

Första barnet älskade mat från början och fasade ut amningen mer och mer. (Han är den som är mest kräsen av dem idag dock, även om det inte lär ha med saken att göra).

Andra var lite trögare i starten och det dröjde väl till drygt 8 månader innan hon åt några direkta mängder. 

• Anonym (Mat)

Tack för svar! Kommer börja jobba om några månader men jobbar hemifrån och kan amma då med om det krävs dagtid. Barnet verkar väldigt nyfiket på mat dock men försöker introducera långsamt för magens skull.

• Anonym (T)

Ettan ammade jag till hon va runt 22 månader. Hon älskade amning men det gick bra att sluta. Hon började äta mat sent så ville ha kvar amningen . Vi började vid 5 månader o ge men hon var inte intresserad.

Tvåan är 7 månader och ammar mycket fortfarande, tutte är bäst även om han äter endel mat/ fruktpure. Gröt går sådär och välling ratar han . Får se hur länge vi ammsr, planera inte sluta än. 

• Anonym (Hej)

Sonen är 16 mån o ammar fortfarande, främst kväll o natt men även ibland på dag

• Nässelfjärilen

Helammade tills då bägge barnen var ungefär 6 månader och började sedan med smakprover och vidare till matintroduktion. Delammade dagtid fram till 8-9 månader men fortsatte nattamma längre. 

Min son valde självmant att sluta nattamma vid 13 månaders ålder. Han använde napp så han fick helt enkelt sitt snuttbehov uppfyllt. 

Med min dotter så fick jag helt enkelt fasa ut det och sedan köra cold turkey vid ca. 13 månaders ålder. Jag insåg att nattammandet (eller snuttandet som det tillslut blev) påverkade hennes sömn negativt och när vi väl slutade nattamma så sov hon mycket bättre :) 

• Anonym (Mat)

Ni som bara nattammade, fanns det mjölk då? Har ju i 6 mån hört att mjölken kommer sina  om jag inte ammar och ammar och ammar.

• Nässelfjärilen
    Anonym (Mat) skrev 2024-03-07 07:24:38 följande:

Ni som bara nattammade, fanns det mjölk då? Har ju i 6 mån hört att mjölken kommer sina  om jag inte ammar och ammar och ammar.

Nej då, det sinade inte för mig. Mjölkproduktionen anpassar sig ju efter efterfrågan. Ju mer du ammar, desto större produktion. Ju mindre du ammar, desto mindre produktion. 

För egen del så trappades amningen på dagtid ner naturligt ju mer mina barn åt vanlig mat. Tillslut ammade jag bara på kvällen som sovrutin och sedan vaknade de 1-3 gånger per natt för att amma. Även det trappades ner naturligt ju mer tiden gick. Det gick från flera till enstaka uppvak med amning. När det väl ett uppvak per natt så var det lätt att sluta, som jag fick göra i fallet med min dotter. Min son slutade som sagt självmant. 
Svar på tråden Hur länge ammade du?