OlleSQ skrev 2024-03-15 10:40:36 följande:
Går man där det inte finns trottoar längs en väg så skall man gå till vänster. Det finns alltså ett pedagogiskt motiv att alltid gå till vänster.
Att fordonstrafik har högertrafik är orsaken till att man skall gå till vänster och biltrafiksnormen är hårt rotad som man ser på tidigare svar.
På TC tex så är det ju vänstertrafik på rulltrapporna och i suckarnas gång oxå, där branddörrarna är installerade så att de öppnar för de som kommer på vänster sida.
Jag tror du blandar ihop sakerna lite?
TS fråga avser när man går och cyklar på gång-/cykelbanor, när man på gång-/cykelväg interagerar med andra personer som också går och cyklar. Och liknande situationer.
(Om jag förstår saken rätt så gäller alltså inte frågan i de fall när gående interagerar med motordriven fordonstrafik.)
Gällande rulltrapporna, har du själv använt rulltrappor i länder där det råder allmän vänstertrafik? T ex i England och i Asien?
Har du då missat att rulltrapporna är konstruerad så att de går åt andra hållet? När man färdas uppåt i flera våningar och på ett våningsplan går av rulltrappan för att byta till nästa rulltrappa, för att fortsätta uppåt, så går man i dessa länder åt motsatt håll för att kliva på nästa rulltrappa, alltså motsatt håll då mot i Sverige.
Detta ställer ofta till strul för turister från andra länder,
på samma sätt som det i Sverige ofta blir strul för Engelsmän och Asiater.
Allt detta på ungefär samma sätt som att jag ofta ser åt fel håll innan jag korsar gatan i England och i Asien, och även att jag "krockar" men människor på övergångsställen för att jag av vana automatiskt går på "fel sida" och därmed möter människor i min väg, när jag befinner mig i t ex Asien.
Om man en sommardag går över många övergångsställen, eller går på trottoarer med många människor, i Stockholm eller i en annan stad med många utländska turister, så kan man ofta lägga märke till att man möter en hel del asiater som "går på fel sida", eller att man upplever dem gå åt fel håll, alltså mot den allmänna strömmen av gående (småspringande...) gångtrafikanter.
Om man ofta reser mellan olika länder så brukar sådana fenomen bli ganska uppenbara.
Men jag säger absolut inte att detta alltid gäller, det är ingen lag, och det finns säkert sådana exempel som du nämner som är undantag från det som allmänt anses vara det vanliga.
Om jag färdas till fots eller med cykel på en gång-/cykelväg, där gående och cyklande inte är åtskilda, och där mötande trafik inte år åtskild, så håller jag till höger för att inte krocka med mötande cyklister (detta oavsett på vilken sida om cykelbanan som bilarna kör på sin åtskilda bilväg).
Det finns nog undantag, men jag är övertygad att de allra flesta rent automatiskt håller till höger vid möte.
De allra flesta som cyklar på en cykelväg, med mötande cyklister på samma cykelbana, håller också till höger på cykelbanan. Annars skulle det nog vara väldigt många fler cykelolyckor.