Anonym (utlandsdotter) skrev 2024-03-05 21:41:12 följande:
God man: Varför vill de ha mina uppgifter?
Jag har inte haft kontakt med min far på flera år. Har goda anledningar och är i princip livrädd för honom. Bor numera utomlands. Fick veta idag från min faster att han ska få god man och kommunen där han bor har bett mig ringa dem för att de vill ha mitt personnummer och adress. Någon som vet varför de vill det? Jag antar att de kan ta reda på det även om jag är utskriven, men vill inte på något sätt bli inblandad i hans affärer. Någon som vet?
Hej ts.
Att kommunen vill ha dina uppgifter beror endast på att det blir lättare för dem om din far t.e.x skulle avlida.
Då måste man enligt lag underrätta personens närmaste anhöriga. Du behöver däremot inte ha något med din pappas vård och omsorg att göra.
En god mans uppdrag innefattar oftast när det gäller äldre personer alla tre delar som finns inom god mansuppdragen. Förvalta egendom, sörja för person samt bevaka rätt, Det innebär att den gode mannen tar alla beslut runt personen både vad gäller ekonomin samt eventuellt söka omsorgsplats, hemtjänst mm.
Du behöver alltså inte göra någonting alls.
Du kommer däremot att bli underrättad när han går bort men kan avsäga dig allt runt omkring begravning mm.
Vad du kan göra är att kontakta Överförmyndarnämnden ( som är gode mans uppdragsgivare) i din fars kommun och tala om att du inte vill bli kontaktad eller ha kontakt ang honom.