• Anonym (utlandsdotter)

God man: Varför vill de ha mina uppgifter?

Jag har inte haft kontakt med min far på flera år. Har goda anledningar och är i princip livrädd för honom. Bor numera utomlands. Fick veta idag från min faster att han ska få god man och kommunen där han bor har bett mig ringa dem för att de vill ha mitt personnummer och adress. Någon som vet varför de vill det? Jag antar att de kan ta reda på det även om jag är utskriven, men vill inte på något sätt bli inblandad i hans affärer. Någon som vet?

• Svar på tråden God man: Varför vill de ha mina uppgifter?
  • Tom Araya
    Anonym (utlandsdotter) skrev 2024-03-05 21:41:12 följande:

Jag har inte haft kontakt med min far på flera år. Har goda anledningar och är i princip livrädd för honom. Bor numera utomlands. Fick veta idag från min faster att han ska få god man och kommunen där han bor har bett mig ringa dem för att de vill ha mitt personnummer och adress. Någon som vet varför de vill det? Jag antar att de kan ta reda på det även om jag är utskriven, men vill inte på något sätt bli inblandad i hans affärer. Någon som vet?

Ring dem och fråga.
  • EpicF

För att du är närmst anhörig kanske. Du behöver dock inte ge dem ditt personnummer eller adress. 

• Anonym (utlandsdotter)
    EpicF skrev 2024-03-05 21:54:20 följande:

För att du är närmst anhörig kanske. Du behöver dock inte ge dem ditt personnummer eller adress. 

Tack för ditt svar, Epic Ja, jag är närmast anhörig på pappret. Tycker ändå att det är märkligt. Han har själv godkänt att en god man ska tillsättas, så varför de ska ha mitt personnummer och adress förstår jag inte riktigt. Tack, nej jag kommer nog inte att uppge det. Vill inte bli indragen i hans ärende.
  • Fjäril kär
    Anonym (utlandsdotter) skrev 2024-03-05 22:08:49 följande:
    Tack för ditt svar, Epic Ja, jag är närmast anhörig på pappret. Tycker ändå att det är märkligt. Han har själv godkänt att en god man ska tillsättas, så varför de ska ha mitt personnummer och adress förstår jag inte riktigt. Tack, nej jag kommer nog inte att uppge det. Vill inte bli indragen i hans ärende.
    Du blir inte indragen i nånting.  Du blir enbart satt som närmast anhörig om/utifall något händer som du är behov av att veta. Han har trots allt god man av en anledning.  
    En god man har dessutom inte fullt juridiskt ansvar.  Skulle din pappa tex behöva hamna på ett äldreboende eller hamna på sjukhus är du närmast ansvarig för juridiska beslut.
  • Sunflora

Det är för att du är närmast anhörig om din pappa dör måste de få tag i dig. 

• EpicF

Fjäril kär: Ts behöver dock inte gå med på att stå som närmsta anhörig. 

Sunflora skrev 2024-03-05 22:32:03 följande:

Det är för att du är närmast anhörig om din pappa dör måste de få tag i dig. 

Nej, de måste dem inte om ts inte vill ha kontakt eller stå som närmar anhörig. Hon skriver att hon inte haft kontakt på flera år och inte vill ha kontakt. 
  • Anonym (utlandsdotter)
    Fjäril kär skrev 2024-03-05 22:22:50 följande:
    Du blir inte indragen i nånting.  Du blir enbart satt som närmast anhörig om/utifall något händer som du är behov av att veta. Han har trots allt god man av en anledning.  
    En god man har dessutom inte fullt juridiskt ansvar.  Skulle din pappa tex behöva hamna på ett äldreboende eller hamna på sjukhus är du närmast ansvarig för juridiska beslut.
    Tror inte att sjukhuset är kopplat till detta, även om jag inte är hundra. Du kan mycket väl har rätt. Men han har i alla fall en annan person angiven där och det är också henne de kontaktar när han blir inlagd, inte mig. Vad gäller äldreboende så har han redan blivit erbjuden det och jag har meddelat dem att vi inte har kontakt och att jag inte vill vara kontaktperson. Jag vill inte ha något juridiskt eller annat ansvar.

Tack snälla för ditt svar! Detta rörde upp en del känslor och är tacksam för svaret.
  • Anonym (utlandsdotter)
    EpicF skrev 2024-03-05 22:36:01 följande:

Nej, de måste dem inte om ts inte vill ha kontakt eller stå som närmar anhörig. Hon skriver att hon inte haft kontakt på flera år och inte vill ha kontakt. 
    Har meddelat socialtjänsten vid tidigare tillfälle. Finns det något annat sätt jag kan avsäga mig kontakt/ansvar?

Tack för att du stöttar mig Hjärta Han har gjort fruktansvärda saker och att jag nu plötsligt ska ha något slags ansvar för hans välbefinnande är det sista jag vill.
  • Anonym (utlandsdotter)
    Och för att vara tydlig, jag vill INTE stå som hans närmaste anhörig. Det är precis det som jag vill undvika med alla medel.
  • EpicF
    Anonym (utlandsdotter) skrev 2024-03-05 22:45:18 följande:
    När han kommer på äldreboende eller när kommunen tar kontakt så säger du bara att du inte ska stå som närmaste anhörig utan att personen får fortsätta ha kontakt med med henne som står angiven från tidigare. Antar att det är din faster? 

Man behöver inte vara kontaktperson eller juridisk ansvarig över sina föräldrar om man inte vill 
  • Anonym (F.d. god man)

Hej ts.
    Att kommunen vill ha dina uppgifter beror endast på att det blir lättare för dem om din far t.e.x skulle avlida.
    Då måste man enligt lag underrätta personens närmaste anhöriga. Du behöver däremot inte ha något med din pappas vård och omsorg att göra. 
    En god mans uppdrag innefattar oftast när det gäller äldre personer alla tre delar som finns inom god mansuppdragen. Förvalta egendom, sörja för person samt bevaka rätt,   Det innebär att den gode mannen tar alla beslut runt personen både vad gäller ekonomin samt eventuellt söka omsorgsplats, hemtjänst mm. 
    Du behöver alltså inte göra någonting alls. 
    Du kommer däremot att bli underrättad när han går bort men kan avsäga dig allt runt omkring begravning mm. 
    Vad du kan göra är att kontakta Överförmyndarnämnden ( som är gode mans uppdragsgivare) i din fars kommun och tala om att du inte vill bli kontaktad eller ha kontakt ang honom. 
  • Anonym (F.d. god man)
    Du har faktiskt helt fel ang juridiken. I uppdraget för en god man när det gäller äldre människor så ingår oftast precis just det juridiska ansvaret att bevaka den äldres rätt och sörja för personens omsorg samt ekonomin naturligtvis. Den gode mannen tar alltså samtliga beslut runt omsorgen för den äldres bäste. 
  • Sunflora
    EpicF skrev 2024-03-05 22:36:01 följande:

Det handlar inte om att ha kontakt med pappan. Enligt lag måste de kontakta henne om pappan dör eftersom bouppteckning måste göras. En domstol kan utse en skiftesman men man ska göra allt man kan för att få de arvtagarna att skriva under först. 
  • Anonym (utlandsdotter)
    Anonym (F.d. god man) skrev 2024-03-05 23:45:50 följande:
    Hej ts.
    Att kommunen vill ha dina uppgifter beror endast på att det blir lättare för dem om din far t.e.x skulle avlida.
    Då måste man enligt lag underrätta personens närmaste anhöriga. Du behöver däremot inte ha något med din pappas vård och omsorg att göra. 
    En god mans uppdrag innefattar oftast när det gäller äldre personer alla tre delar som finns inom god mansuppdragen. Förvalta egendom, sörja för person samt bevaka rätt,   Det innebär att den gode mannen tar alla beslut runt personen både vad gäller ekonomin samt eventuellt söka omsorgsplats, hemtjänst mm. 
    Du behöver alltså inte göra någonting alls. 
    Du kommer däremot att bli underrättad när han går bort men kan avsäga dig allt runt omkring begravning mm. 
    Vad du kan göra är att kontakta Överförmyndarnämnden ( som är gode mans uppdragsgivare) i din fars kommun och tala om att du inte vill bli kontaktad eller ha kontakt ang honom. 
    Åh, tusen tack för din utförliga förklaring. Väldigt, väldigt tacksam! Jag ska kontakta överförmyndarnämnden (som jag inte ens visste fanns). TACK Hjärta
  • Anonym (J)
    Anonym (utlandsdotter) skrev 2024-03-06 10:41:38 följande:
    Åh, tusen tack för din utförliga förklaring. Väldigt, väldigt tacksam! Jag ska kontakta överförmyndarnämnden (som jag inte ens visste fanns). TACK Hjärta
    Hur kunde du inte veta att överförmyndarnämnd fanns? 
    En överförmyndarnämnd ska finnas i varje kommun.
  • Anonym (utlandsdotter)
    Anonym (J) skrev 2024-03-06 11:41:27 följande:
    Hur kunde du inte veta att överförmyndarnämnd fanns? 
    En överförmyndarnämnd ska finnas i varje kommun.
    Jaa du, för att jag aldrig varit i den situationen tidigare kanske? Jag känner knappast till alla nämnder som finns i svenska kommuner, då jag inte bott i Sverige sedan jag var 18.
  • Anonym (medd)

De utgår säkert ifrån att ni har kontakt och du kan vara kontaktperson för dem.

Meddela dem att du inte har kontakt  med din far och att du inte vill bli inblandad i detta. Du har inga skyldigheter.
  • Anonym (utlandsdotter)
    Anonym (medd) skrev 2024-03-06 13:34:19 följande:
    De utgår säkert ifrån att ni har kontakt och du kan vara kontaktperson för dem.

Meddela dem att du inte har kontakt  med din far och att du inte vill bli inblandad i detta. Du har inga skyldigheter.
    Ja, så är det nog. Skönt att höra. Tack så mycket Solig
Svar på tråden God man: Varför vill de ha mina uppgifter?