• Anonym (klur)

Föräldrapenning tips

Hej! Vi letar efter smarta tips på hur vi kan lägga upp hösten med föräldrapenning och arbete. 

Vi har två döttrar som då kommer vara 15 månader respektive 3 år. Vår yngsta kommer börja på förskolan i augusti men jag tycker hon är lite liten för det och eftersom vi har cirka 55 dagar kvar med föräldrapenning på vardera barn så undrar jag hur vi kan lägga upp det? 

Tänkt att vi ska hålla henne hemma ett par månader till men sen har jag också tänkt att hon kanske kan gå 4 timmar per dag istället och dessutom endast 4 dagar i veckan. Problemet då blir väl att även storasyster får så korta dagar som älskar att vara på förskolan? 

Har ni några bra tips för oss? Båda jobbar vanligtvis 100% och har fått ok av våra chefer att lägga upp det som vi vill i höst. 

• Svar på tråden Föräldrapenning tips
  • Anonym (klur)

En tanke var:
    måndag är hela familjen lediga
    tisdag förskola 8-12 (sambo jobbar halvdag) 
    onsdsg förskola 8-12 (sambo jobbar halvdag)
    torsdag förskola 8-12 (jag jobbar halvdag)
    fredag förskola 8-12 (jag jobbar halvdag) 

Men detta gör ju som sagt att även storasyster bara för gå 8-12, ellerhur? Och skyddar vi sgi om vi tar halva dag fp och halva dag arbete? Borde vi göra va?

Hade ni lagt upp det på något annat vis? 

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (klur) skrev 2024-03-05 20:58:11 följande:

En tanke var:

Men detta gör ju som sagt att även storasyster bara för gå 8-12, ellerhur? Och skyddar vi sgi om vi tar halva dag fp och halva dag arbete? Borde vi göra va?

Ett generellt tips är att kolla upp förskolans tider, tid för frukost, lunch och vila kan göra det mer eller mindre enkelt att hålla sig till vissa tider. Hos oss gick tex barnen alltid ut Kl 9.00 så då var det lätt att lämna utomhus. Frukosten gjorde att 8 var en usel tid, för just oss. Kl 12 sov de minsta barnen redan. Om äldsta vill vara med på aktiviteter så kan tider för det styra?

Hos oss hade vi länge 9-14 och saxade våra tider, en lämnade och jobbade senare, en började jobba tidigt och hämtade. Men det var ju just vår förskola som de tiderna passade bra.
  • Anonym (Japp)

Ja, då går storasyster samma tider. Är det ens ett problem? 

Vet inte varför ni skulle vilja hämta och lämna olika tider med samma barn. Även om storasyster älskar förskolan så kommer hon älska att vara med er också. Det handlar ju om en kortare period? Det är ju faktiskt en omställning även för storasyster att lillasyster börjar förskolan. 

Gör utflykter efter förskolan. Allt ifrån större som museeum till mindre som biblioteket, lekplatsen eller faktiskt även mataffären. 

Att hämta och lämna olika tider blir bara extremt stressigt för alla inblandade. 

Skulle nog säga att om ni jobbar och kan styra tiderna så lämna innan frukost och hämta efter lunch, alternativt vilan. Då kommer de in i gruppens lekar direkt samt att det är naturligt att hämta innan de drar igång någon lek. Dessutom börjar storasyster komma upp i åldern att de börjar vilja leka med kompisar. Då kan man ta med en kompis hem också vilket är väldigt spännande i den åldern. 

Beroende på hur ni lägger upp det kan ju den lediga dagen i veckan passa in med öppettiderna på en öppen förskola. Det kan också passa med att någon kompis är ledig som ni kan umgås med. 

• Anonym (Japp)

Ja, då går storasyster samma tider. Är det ens ett problem? 

Vet inte varför ni skulle vilja hämta och lämna olika tider med samma barn. Även om storasyster älskar förskolan så kommer hon älska att vara med er också. Det handlar ju om en kortare period? Det är ju faktiskt en omställning även för storasyster att lillasyster börjar förskolan. 

Gör utflykter efter förskolan. Allt ifrån större som museeum till mindre som biblioteket, lekplatsen eller faktiskt även mataffären. 

Att hämta och lämna olika tider blir bara extremt stressigt för alla inblandade. 

Skulle nog säga att om ni jobbar och kan styra tiderna så lämna innan frukost och hämta efter lunch, alternativt vilan. Då kommer de in i gruppens lekar direkt samt att det är naturligt att hämta innan de drar igång någon lek. Dessutom börjar storasyster komma upp i åldern att de börjar vilja leka med kompisar. Då kan man ta med en kompis hem också vilket är väldigt spännande i den åldern. 

Beroende på hur ni lägger upp det kan ju den lediga dagen i veckan passa in med öppettiderna på en öppen förskola. Det kan också passa med att någon kompis är ledig som ni kan umgås med. 

• Agda90
    Anonym (klur) skrev 2024-03-05 20:55:16 följande:
    Föräldrapenning tips

Hej! Vi letar efter smarta tips på hur vi kan lägga upp hösten med föräldrapenning och arbete. 

Vi har två döttrar som då kommer vara 15 månader respektive 3 år. Vår yngsta kommer börja på förskolan i augusti men jag tycker hon är lite liten för det och eftersom vi har cirka 55 dagar kvar med föräldrapenning på vardera barn så undrar jag hur vi kan lägga upp det? 

Tänkt att vi ska hålla henne hemma ett par månader till men sen har jag också tänkt att hon kanske kan gå 4 timmar per dag istället och dessutom endast 4 dagar i veckan. Problemet då blir väl att även storasyster får så korta dagar som älskar att vara på förskolan? 

Har ni några bra tips för oss? Båda jobbar vanligtvis 100% och har fått ok av våra chefer att lägga upp det som vi vill i höst. 

Är tanken att ni ska använda upp alla dagar nu under hösten?
    För jag hade räknat och sparat så att man kunde göra några sommarlov riktigt långa. 
    Sista året jag kunde ta ut dagar var sommaren 2018. Då var jag ledig hela sommarlovet med barnen och det uppskattades jättemycket. Vi gjorde små utflykter och badade väldigt mycket. 
  • Jemp
    Anonym (klur) skrev 2024-03-05 20:58:11 följande:

En tanke var:

Hur går äldsta idag?
    På vår förskola har man rätt till 20h/v som arbetslös eller föräldraledig med yngre syskon. De läggs 8,45-13,45 måndag till torsdag. Det kan såklart vara andra dagar/tider hos er, men kan vara klokt att utgå ifrån. 

För äldstas del är det nog smartast då det ofta är då det pedagogiska arbetet sker och mer roliga aktiviteter. För lilla kan de såklart inte förbjuda att hämta tidigare, men det kan vara problematisk om det inte passar in i rutinerna. De vill tex inte gärna att man hämtar mitt i måltider osv. 

Ja, man skyddar sgi om man tar ut fp i motsvarande grad.

• Jemp

Sen får ni fundera över om båda föräldrarna verkligen ska vara lediga den lediga dagen. Mysigt förstås, men dagarna går åt fort. Klokt att spara till att kunna jobba deltid även senare, samt till stängningsdagar och ev semester/lov. 

Svar på tråden Föräldrapenning tips