• Anonym (Snål eller smart?)

Snålt eller smart? Presentkort och gåva

En av oss tycker att det är smart, en av oss tycker att det är snålt...

Ett syskon till en av oss ska tillsammans med sin respektive ha en gemensam födelsedagsfest. De har fyllt jämnt. Vi i min familj enades om en gemensam gåva kring tusenlappen.

Av detta syskon med partner fick vi ett presentkort i julklapp, i en butik vi sällan handlar i. Är det jättesnålt att köpa en present till syskon med partner för det presentkortet, i den affären? I affären finns varor som inte är specifika för just det stället.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Snålt eller smart? Presentkort och gåva
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Snål eller smart?) skrev 2024-03-05 17:17:37 följande:
    Snålt eller smart? Presentkort och gåva

En av oss tycker att det är smart, en av oss tycker att det är snålt...

Ett syskon till en av oss ska tillsammans med sin respektive ha en gemensam födelsedagsfest. De har fyllt jämnt. Vi i min familj enades om en gemensam gåva kring tusenlappen.

Av detta syskon med partner fick vi ett presentkort i julklapp, i en butik vi sällan handlar i. Är det jättesnålt att köpa en present till syskon med partner för det presentkortet, i den affären? I affären finns varor som inte är specifika för just det stället.

Vad säger ni?

Tycker väl generellt att det är helt okej. Presentkortet är ju ert, era pengar att spendera som ni vill. Om ni inte vill ha nåt till er själva från den affären, men vet att det finns en bra present till syskonet med respektive där kan det ju fungera väldigt bra.

Problemet jag kan se är ju om ditt syskon börjar fråga vad ni spenderade presentkortet på, så kan det ju bli lite obekvämt.
  • Anonym (Köpköp)

Min dotter hade ett presentkort i en affär där hon inte hittade något som kändes helt rätt. Däremot hittade jag en sak som jag kunde betala till viss del med presentkortet och sedan lägga till det lilla som saknades. 

Inga problem alls, nu fick hon ju pengar till att lägga dem på något hon verkligen ville ha istället för att köpa något bara för att. Tänk minimalistiskt och ekonomiskt så är det väl bättre att göra så? Ni lägger pengarna på något som ni verkligen längtat efter/behöver. 

Det är ju bara att säga till systern om hon undrar att ni inte hittade något denna gång som passade er smak. Om hon frågar. Hur ofta frågar folk liksom?

• Anonym (Alicia)
    Anonym (Köpköp) skrev 2024-03-05 17:26:46 följande:

Det är ju bara att säga till systern om hon undrar att ni inte hittade något denna gång som passade er smak. Om hon frågar. Hur ofta frågar folk liksom?

Kanske bara min släkt som frågar om sånt. Varje gång jag får ett presentkort frågar givaren vad jag köpte efteråt.
  • FruFarfalle
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-05 17:29:28 följande:
    Kanske bara min släkt som frågar om sånt. Varje gång jag får ett presentkort frågar givaren vad jag köpte efteråt.
    Aldrig fått den frågan, aldrig ställt den själv heller :)
Svar på tråden Snålt eller smart? Presentkort och gåva