• spettakel

    Elektrisk kaffekvarn?

    Jag fick en elektrisk kaffekvarn på rea, men är bara jag som dricker kaffe i familjen och det blir ganska sporadiskt.

    Lär ju köpa hela bönor nu så klart men vet inte om det i längden är billigare att mala sitt eget kaffe eller om det är mariginellt med vaccumpackat för 40-60 kr per paket...

    Nu kör jag mer perkulator, så egentligen är det kaffe jag köper för småkornigt för den (vet att det finns speciell sort som är grövre). Borde väl gå att reglera tänker jag men kanske blir för krångligt för en person, om nu bönorna har ett bäst före datum?

  • Svar på tråden Elektrisk kaffekvarn?
  • Anonym (Kaffe)

    Vi har en kvarn för att kaffet blir faktiskt bättre. Man har i princip bara framme den mängd som går åt. (Vi slarvar och har nog kaffe för en vecka i kvarnens behållare). 

    De bönor som är kvar i paketet förvaras bäst i frysen för längre hållbarhet. 

    Med en kvarn kan man enkelt ställa in olika grovkornighet. Vi har pressbryggare och kan inte heller ha för smått om man inte vill ha sump i kaffet. Dessutom kan man ha olika malingstid. Gör vi en full kanna så har vi ställt in tiden på att vi får så mycket malet som vi vill ha kaffepulver till en full kanna. Gör vi lilla kannan så stänger vi bara av malningen tidigare. 

    Kostnadsmässigt får någon annan svara för dock, men vi tycker kaffet blir bättre med hela bönor. 

  • Tow2Mater

    Hela bönor tycker jag kan sparas längre utan att smaken påverkas. På så sätt kanske det blir billigare om du bara använder lite i taget.

  • spettakel

    Ja jag tycker inte kaffet smakar vidare gott egentligen om jag ska vara ärlig. Är väl färdigmalt kaffe på jobbet också, så det har väl stått och gottat till sig av allt gift i luften (eller vad det är för skit).

    Går väl som sagt i perioder med kaffet, vissa dagar kan jag ha i mig en två tre koppar, sen kan det gå veckor utan kaffe. När jag hade haft flunsan i höstas kunde jag inte dricka kaffe resten av året.

    Jag kanske ska gör ett försök. Kan man frysa in och lagra det som malts eller är det bättre att låta det malas direkt innn bryggning?

  • Anonym (Kaffe)

    Du kan förvara även malet kaffe i frysen men jag tror det blir bättre att du förvarar bönorna i frysen och maler direkt när du behöver kaffe. 

Svar på tråden Elektrisk kaffekvarn?