• Freddie K

Jag vet vem jag är

Hej! Ja, jag vet vem jag är. Det borde jag väl veta nu vid 40-års ålder? Det var länge jag inte visste vem jag var eller vad jag ville syssla med här i livet.

Jag vet mina styrkor och mina svagheter. Jag är inte perfekt! Långt ifrån, men jag är i alla fall medveten. 

Det kan vara svårt att lista ut vem man är, speciellt om man är tonåring. Jag gick som sagt länge och inte visste vem jag var.

Om du inte vet vem du är än så få ingen panik. Det tar tid att komma fram till det.

Taskiga kommentarer undanbedes. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Jag vet vem jag är
  • Anonym (v)

Förstår inte poängen med tråden tyvärr.

• Anonym (Typ)
    Freddie K skrev 2024-03-05 08:26:01 följande:
    Jag vet vem jag är

Hej! Ja, jag vet vem jag är. Det borde jag väl veta nu vid 40-års ålder? Det var länge jag inte visste vem jag var eller vad jag ville syssla med här i livet.

Jag vet mina styrkor och mina svagheter. Jag är inte perfekt! Långt ifrån, men jag är i alla fall medveten. 

Det kan vara svårt att lista ut vem man är, speciellt om man är tonåring. Jag gick som sagt länge och inte visste vem jag var.

Om du inte vet vem du är än så få ingen panik. Det tar tid att komma fram till det.

Taskiga kommentarer undanbedes. 

När du blir ännu äldre så kommer du förstå att du egentligen inte visste någonting alls och hade en onödigt kritisk hållning mot dig själv. Det är väl faser man måste gå igenom. Jag tror det är därför man stöter på knepiga gamlingar i affären. De bryr sig helt enkelt inte så mycket, no fucks to give då de vet mer än alla andra vad som egentligen betyder något.
  • Tilolo

Tack, det var trösterikt att få läsa detta inlägg. 😊 Då gör det ingenting att jag ej ännu vet vem jag är. 

Detta är intressant att reflektera kring eftersom man aldrig blir helt klar över vem man är då det är en ständigt pågående process. Något som pågår hela livet och in i nästa och nästa. 
    🙂 Utav den tanken så känns det svindlande att inse hur långt ifrån sig själv man är hela tiden och det känns förtvivlat eftersom man ju bara vill bli sig själv. 

• fultextad användarhandbok

Nå men här blev det intressant. Blivandets process. Jaget, en blick ut i evighetens riktningslösa fickspegel. Jaget, tiden bleknar och illusionen är kort, nuet är evigt och varandet likaså eftersom ingenting inte kan finnas. Ett nu går inte att skilja från ett annat nu, går inte heller att kvantifiera. Vad gör ett träd till ett träd? Barken, saven i stammen eller kombinationen? Är löven en del av trädet även då de är vissna och faller till marken för att sedan återföras som näring igen? Inte givna gränser, och när var trädet som mest trädigt, med utslagna löv eller kalt och med multnade löv? När är det inte längre ett träd? Samma byggstenar kan bli träd, kan bli människor. Både träd och människor blir till i upplevelserna, men vad de kommer ifrån har jag ingen aning. Materialisterna har sina förklaringsmodeller utan att ha kunnat påvisa något. En del eliminativister har förnekat att upplevelser finns, men inte fått så mycket gehör. Utöver det grundar sig förklaringar på språk, på dikotomier. Vad är språk förutom ljudvågor? Vad är ljudvågor förutom vibrationer i medium? Skalar man av allt det finns ändå upplevelserna kvar. Varandet är något att luta sig tillbaka i, kanske är upplevelser något universellt, eller så upplever varandet sig själv genom det vi kallar oss. 

Objekt, subjekt och verb är kanske en treenighet som är beroende av varandra för att samexistera. Hur ser materia ut utan betraktare? Hur låter ljudvågor utan lyssnade öron? Inte alls. Subjektet skapar objekten, objekten skapar subjektet. Jag är alltför okunnig för att veta.

• andersson1000

Någon har ju sagt att de två viktigaste dagarna i ens liv är dagen då man föds och dagen man inser varför. Du vet vem du är. Skulle du säga att du upptäckt syftet och meningen med ditt liv?

Svar på tråden Jag vet vem jag är