• Jsmhoshm

    Alternativ till kontinentalsäng oman vill ha en hel 180cm madrass?

    Är det någon där ute som har hittat något alternativ till kontinentalsäng?

    Vi vill kunna ligga tillsammans i en 180cm utan någon hemsk skarv på mitten. Men problemet är att jag vill inte ha en så hög säng och sen vill jag kunna ha en sängstomme med förvaring. Finns ju inga resårbottnar som är 180cm eftersom dem inte skulle gå att få in i lägenheten sa en kille jag pratade med på Mio. Har haft tjockaste bäddmadrassen och två ribbbottnar men det blir ändå hårt mitten.

    Någon som testat ribbotten och resårmadrass på? Eller tror någon det funkar? 

  • Svar på tråden Alternativ till kontinentalsäng oman vill ha en hel 180cm madrass?
  • JillyJ

    Såg nu att ni verkat ha testat det, men om mitten är hårdare än övriga sängen låter det som att den mjuknat för mycket? Jag har två 90s bottnar, en 25 cm pocketresårmadrass och en 10 cm bäddmadrass ovanpå det. Omöjligt att känna av någon skarv. Vill man inte ha den så hög kan man ju välja lägre ben.

  • Cereal Killer

    Vi har en resårmadrass på ribbotten, och sen en tjock bäddmadrass. Jag (som är smal) tycker visserligen att sängen är på gränsen till för hård, men då har vi också valt en fast madrass. Vi ska byta ut den till en medelfast framöver och det tror jag kommer funka bra med ribbottnen.

  • Jsmhoshm
    Ensam hemma skrev 2024-03-04 20:57:07 följande:

    Har ni provat med en madrasskil? IKEA har stora resårmadrasser och finns säkert på andra ställen också.


    Nja, dels vill jag ju inte ha höjden som två resårbottnar ger och dels tror jag inte madrasskilen skulle hjälpa att den är hård i mitten för att det är två olika madrasser eftersom dem är hårdare kring kanterna.
    JillyJ skrev 2024-03-04 20:39:22 följande:

    Såg nu att ni verkat ha testat det, men om mitten är hårdare än övriga sängen låter det som att den mjuknat för mycket? Jag har två 90s bottnar, en 25 cm pocketresårmadrass och en 10 cm bäddmadrass ovanpå det. Omöjligt att känna av någon skarv. Vill man inte ha den så hög kan man ju välja lägre ben.


    Dels vill jag ju ha förvaring under sängen och dels har vi redan en resårbotten och 15cm ben och en 5cm madrass och det är redan en lagom höjd. Skulle då få ha sängen på golvet. Sen dels ser jag inte syftet med att ha kaka på kaka som på en kontinentalsäng. Jag behöver inte att utseendet ska se lyxigt ut utan vill ha mer funktion. Dessutom tycker jag det är ohygieniskt, oekonomiskt och mindre hållbart att ha mer tyginklädda saker än vad man behöver. Istället för att byta hela sängen nästa gång kan vi behålla sängstommen och bara köpa en ny resårmadrass och bäddmadrass. 
    Cereal Killer skrev 2024-03-04 20:51:44 följande:

    Vi har en resårmadrass på ribbotten, och sen en tjock bäddmadrass. Jag (som är smal) tycker visserligen att sängen är på gränsen till för hård, men då har vi också valt en fast madrass. Vi ska byta ut den till en medelfast framöver och det tror jag kommer funka bra med ribbottnen.


    Bra att det fungerar!  
  • JillyJ
    Jsmhoshm skrev 2024-03-05 01:42:39 följande:
    Nja, dels vill jag ju inte ha höjden som två resårbottnar ger och dels tror jag inte madrasskilen skulle hjälpa att den är hård i mitten för att det är två olika madrasser eftersom dem är hårdare kring kanterna.
    JillyJ skrev 2024-03-04 20:39:22 följande:

    Såg nu att ni verkat ha testat det, men om mitten är hårdare än övriga sängen låter det som att den mjuknat för mycket? Jag har två 90s bottnar, en 25 cm pocketresårmadrass och en 10 cm bäddmadrass ovanpå det. Omöjligt att känna av någon skarv. Vill man inte ha den så hög kan man ju välja lägre ben.


    Dels vill jag ju ha förvaring under sängen och dels har vi redan en resårbotten och 15cm ben och en 5cm madrass och det är redan en lagom höjd. Skulle då få ha sängen på golvet. Sen dels ser jag inte syftet med att ha kaka på kaka som på en kontinentalsäng. Jag behöver inte att utseendet ska se lyxigt ut utan vill ha mer funktion. Dessutom tycker jag det är ohygieniskt, oekonomiskt och mindre hållbart att ha mer tyginklädda saker än vad man behöver. Istället för att byta hela sängen nästa gång kan vi behålla sängstommen och bara köpa en ny resårmadrass och bäddmadrass. 
    Bra att det fungerar!  
    Jaha, jag trodde att du ville ha tips för att slippa den hårda kanten i mitten främst. Hänger inte riktigt med i resonemanget att det skulle vara varken oekonomiskt, ohygieniskt eller mindre hållbart med mitt förslag, blir ju ännu märkligare när du i sista meningen ändå återupprepar precis samma sak :D
    Ribbotten, resårmadrass, madrassbotten etc är helt olika delar. Aja, lycka till.
  • Jsmhoshm
    JillyJ skrev 2024-03-05 05:21:44 följande:
    Jaha, jag trodde att du ville ha tips för att slippa den hårda kanten i mitten främst. Hänger inte riktigt med i resonemanget att det skulle vara varken oekonomiskt, ohygieniskt eller mindre hållbart med mitt förslag, blir ju ännu märkligare när du i sista meningen ändå återupprepar precis samma sak :D
    Ribbotten, resårmadrass, madrassbotten etc är helt olika delar. Aja, lycka till.
    Jag menar att det är ohygieniskt oekonomiskt och ohållbart att ha kontinentalsäng alltså. Du beskrev ju en sån som du har. 

    Ditt första förslag är ju som du säger samma som jag skrev att jag inte tycker det fungerar. Men jag upplever att man ändå känner skarven oavsett. En resårbotten är ju ändå konstruerad att ha fastare kanter annars skulle man ju trilla ur sängen 😅

    Oavsett kan du ju inte hjälpa mig eftersom du själv har en annan lösning. Men tack för ansträngningen iaf.
Svar på tråden Alternativ till kontinentalsäng oman vill ha en hel 180cm madrass?