• Anonym (Är det rätt?)

Är det rätt?

Jag såg två trådar om detta ämnet så tänkte jag kunde skriva min egna. Min son som är 12 är har skaffat sin första flickvän (15 är) detta är inte jätte dramatiskt kanske, men tycker ni det är rätt eller ska jag stoppa det på något sätt?

• Svar på tråden Är det rätt?
  • Anonym (Tips från coachen)

Ge dem kondomer.

• Anonym

Eftersom 15-åringen begår lagbrott om något sexuellt händer så självklart måste du steppa upp och vara förälder och säga nej.

• Anonym (ABC)
    Anonym skrev 2024-03-03 21:21:37 följande:

Eftersom 15-åringen begår lagbrott om något sexuellt händer så självklart måste du steppa upp och vara förälder och säga nej.

Jupp
    Anonym skrev 2024-03-03 21:21:37 följande:

Nej, man brukar inte säga att det är lagbrott när åldersskillnaden inte är särskilt stor och ungdomarna är ett par, samt att det så klart finns samtycke.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-03-03 21:35:43 följande:
    Nej, man brukar inte säga att det är lagbrott när åldersskillnaden inte är särskilt stor och ungdomarna är ett par, samt att det så klart finns samtycke.
    Klart som fan att det är lagbrott att ha sex med en 12-åring. Enorm skillnad på att vara 12 och 15.
    Anonym (Linn) skrev 2024-03-03 21:38:35 följande:
    Klart som fan att det är lagbrott att ha sex med en 12-åring. Enorm skillnad på att vara 12 och 15.
    Nej det är inte "klart som fan".
  • Anonym
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-03-03 21:35:43 följande:
    Åldersskillnad som inte anses stor: En femtonåring som är tillsammans med en 14-åring som har ett par månader kvar till att fylla femton. 
    En femtonåring som har sex med 12-åring kommer bli fälld för sexbrott om det finns bevis.
    En 12-åring kan inte lämna samtycke till sex. Samtycke kommer inte ens diskuteras vid en eventuell rättegång
    Anonym skrev 2024-03-03 22:01:08 följande:
    Åldersskillnad som inte anses stor: En femtonåring som är tillsammans med en 14-åring som har ett par månader kvar till att fylla femton. 
    En femtonåring som har sex med 12-åring kommer bli fälld för sexbrott om det finns bevis.
    En 12-åring kan inte lämna samtycke till sex. Samtycke kommer inte ens diskuteras vid en eventuell rättegång
    Hur kan du så tvärsäkert säga att 15-åringen skulle bli dömd? En 12-åring kan gott och väl lämna samtycke till sex.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Linn)

Tips från coachen, vet inte vilken sorts värld du lever i där du tror att sexuella övergrepp mot barn inte är straffbart. Samtyckeslagen gäller enbart om man själv är byxmyndig. En 14-åring som kanske har en månad till 15-årsdagen och som haft samtyckligt sex med sin jämnårige pojkvän som nyss fyllt 15 kommer sannolikt att passera, men en 12-åring gör det inte.

• Anonym (Fille)

Vilken normalfungerande tjej som går i 8:an (alternativt 9:an) är tillsammans med en kille som går i 5:an (alternativt 6:an)? På riktigt?

Åldersskillnaden blir så mycket större när man börjar högstadiet.

• Anonym (Linn)
    Anonym (Fille) skrev 2024-03-03 22:21:02 följande:

Vilken normalfungerande tjej som går i 8:an (alternativt 9:an) är tillsammans med en kille som går i 5:an (alternativt 6:an)? På riktigt?

Åldersskillnaden blir så mycket större när man börjar högstadiet.

Verkligen, speciellt med tanke på att tjejer ofta är långt före i mognad och utveckling, både fysiskt och mentalt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-03-03 22:15:07 följande:
    Nej, för att samtycka till sex måste du vara minst 15 år

dittecpat.se/artikel/samtycke-och-aldersskillnad-sa-funkar-det/
    Den nya skärpta lagstiftningen är tydlig med att endast personer 15 år och äldre kan samtycka till sex.
    En person som är 15 år och äldre begår ett  brott om den har sex med någon under 15 år. 
    Undantag kan vara om en av dem precis har fyllt femton och den andra har ett par månader kvar till 15 årsdagen. 
    Att ha sex med en 12-åring är ett glasklart fall där man blir dömd till brott. Det är våldtäkt. En 12-åring kan inte enligt svensk lagstiftning samtycke till sex
  • Anonym (Hm)

Jag hade aldrig accepterat det. Varken ålderskillnaden eller ens en parrelation För en 12-åring. Sen vad barnet gör bakom min rygg är en annan femma.

Svar på tråden Är det rätt?