Göra slut med någon man älskar..?
Jag och min partner sen 2 år och sambo sen ett år (båda i sena 20-årsåldern) är mitt uppe i en nyligen påbörjad separation som var på mitt initiativ.
Jag har en son på fem år från ett tidigare förhållande som ständigt varit en skapande punkt i vårt förhållande. Min partner har inga egna barn och har inte varit bonusförälder tidigare, och vi är båda överens om att vi kanske flyttade ihop lite väl fort.
Situationen har utvecklats till en ändlös cykel av konflikter kring det mesta, men i kärnan av situationen ligger problematiken kring min son. Min partner har ingen relation till honom på något sätt och pratar sällan med honom. Min partner har uttryckt en ovilja att ta ansvar för eller vara själv med min son och verkar mest tycka att han är ivägen.
För min partner är min son ett störningsmoment i vardagen och han betraktas mest som en kil i vår närhet och umgänge.
Detta har skapat en otroligt dålig känsla i mig som förälder vilket har lett till att jag byggd upp en intolerans och snäsig attityd mot min partner vilket givetvis är helt fel. Jag har på grund av detta inte varit så tillmötesgående och kärleksfull som jag kanske borde ha varit.
Vi har försökt diskutera på djupet kring problematiken men har under ett års tid inte lyckats komma någonstans trots flertalet försök samt många långa samtal som i stunden känts produktiva och bra.
Då min son blir negativt påverkad av allt bråk (som mest handlar om honom) och då jag inte längre ser någon lösning på situationen valde jag att avsluta relationen.
Nu till det svåraste: jag älskar fortfarande min partner otroligt mycket, och jag är helt övertygad om att vi hade kunnat ha ett livslångt förhållande som varit både uppbyggande, kärleksfullt och berikande.
Jag har tidigare lämnat relationer där kärleken vissnat, och återhämtningen efter dessa har varit väldigt kort och det har mest känts som en befrielse.
Jag slits mellan känslan av att jag inte vill ha ett förhållande som rent praktiskt inte funkar och som får alla inblandade att må dåligt och känslan av att jag är djupt förälskad i min partner.
Min partner säger att hen älskar mig fortfarande och hade nog helst velat försöka mer. Hen tycker också att jag borde ha varit mer tydlig med att jag var på väg att göra slut, vilket jag kanske borde ha kommunicerat i klartext.
Hur hanterar man denna process när man är två människor som älskar varandra men som inte kan leva tillsammans på grund av livsomständigheter?