• Anonym (ts)

Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner

Mina söner, 8 och 12 år är som många andra helt beroende av telefoner, spel osv. Hur skall jag lyckas avvänja dom? Dom är hos sin pappa över halva tiden, och där är kollen inte lika hård som hos oss.  

Jag har också en 1 åring, så jag kan inte låta dom röija loss helt hemma:(. 
    Det enda dom gör
    hemma
    är
    spel/ telefon. 
    Känner mig desperat !

• Svar på tråden Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner
  • Tow2Mater

Ge dem andra saker att göra som alternativ.

Fråga vad de skulle vilja göra.

• Anonym (ts)
    NyfikenNicke skrev 2024-03-02 13:59:25 följande:

Beroenden är inget mer än invanda beteenden.. Vi människor är vanedjur. Så lär vi oss att en sak är status quo, så får vi abstinens och är beroende när vi inte får göra något sånt. 

Lösningen är många.. 

En av dom vanligaste sakerna är att försöka avvänja sakta. 

Så låt säga att du vill få dom att sluta spela under en dag.. lösningen är kanske inte att gå direkt på att bestraffa och få dom att sluta spela under 24 timmar, utan börja med några minuter eller så. 

Ja alltså jag vet? Det är invant, och vi föräldrar är ju orsaken att det blivit såhär. Är bara så sjukt le på  det.
    Idag spelade dom 9.30-10.30- vi var på aktivitet, med långa tänder, allt e ju tråkigt utom spel. klo 12.30 hemma hos släkting, åt osv, men där satte dom med mobilerna hela tiden. Nu hemma, och båda spelar. 12 åringen ringde som tur kompisar och skall iväg, men 8årimgen är typ okontaktbar. Lilla sover nu, så om jag tar maskinen av 8 åringen är det kaos. Jag hör ju själv hur detta låter. Men hjälplöst.
  • Anonym (ts)
    Tow2Mater skrev 2024-03-02 14:02:41 följande:

Ge dem andra saker att göra som alternativ.

Fråga vad de skulle vilja göra.

Tro mig jag frågar. Dom vill inget... Dom vill helst inte ens komma till mig, eftersom jag har mindre bostad och inte egna spel datorer..
    Dom vill eventuellt bowla och andra dyra aktiviteter, alltså minst 500 sek per tillfälle. och då är det kul max 1 timme. sen hem till spelen. Helgerna är värst.
  • Anonym (ts)
    NyfikenNicke skrev 2024-03-02 14:07:54 följande:
    Märkte det här nu också..
    "där är inte kollen lika hård som oss.."

Du vet en av krafterna som driver människan är också att man vill göra sånt man inte får? Den drivkraften är värre än en drog....

Så vad tror du händer om du försöker förbjuda dom? Det är så riktiga missbruk börjar sen att gå.. Då när dom flyttar hemifrån kanske dom sitter vid datorn dygnet runt istället, för det är något dom aldrig någonsin fått......

Det är inte alltid jättebra att försöka vara superhård hela tiden och säga vad andra inte får.. 
    jag förbjuder ej,
    men att dom skall spela nästan
    oavbrutet 9-21 på en lördag är ju sjukt? eller?
    Fine lite på morgonen,
    och sen fast 14-17, och ännu en stund på kvällen. redan det vore ju massor. men dom vill inget annat. om det inte innehåller dyra aktiviteter, godis osv. 
  • Tow2Mater

Fysisk aktivitet? Nu till våren ta med fika och en fotboll och ta dem till närmsta plan och säg ni stannar där i två timmar (lämna telefonerna hemma).

Det är svårt. Schemalagda sportaktiviteter funkade hos oss.

• Anonym (TV-beroende)

Dina söner spelar för att de kan.
    Just nu låter du 8-åringen spela flera timmar för att få lugn när 1-åringen sover middag.
    Du borde börjat dagen med att tala om för grabbarna att när småsyskonet sover ska ni tillsammans städa förrådet/spela brädspel/baka bullar.
    Dessutom tror jag ni tycker det är bekvämt att låta grabbarna använda mobil och dator så du och nya barnets far får mer tid för den nya familjemedlemmen och detta utnyttjar självklart dina pojkar till max.

• Anonym (ts)
    Anonym (TV-beroende) skrev 2024-03-02 14:23:02 följande:

Dina söner spelar för att de kan.
    Just nu låter du 8-åringen spela flera timmar för att få lugn när 1-åringen sover middag.
    Du borde börjat dagen med att tala om för grabbarna att när småsyskonet sover ska ni tillsammans städa förrådet/spela brädspel/baka bullar.
    Dessutom tror jag ni tycker det är bekvämt att låta grabbarna använda mobil och dator så du och nya barnets far får mer tid för den nya familjemedlemmen och detta utnyttjar självklart dina pojkar till max.

Delvis håller jag med dig. Men nya sambon är
    extremt emot detta spelande. Han är den som konstant är på mig om det- och fick mig att öppna ögonen.
  • Anonym (ts)
    NyfikenNicke skrev 2024-03-02 14:21:10 följande:
    Men alltså vad ska dom göra om dom är hemma hela tiden? Klart dom sitter vid mobilen när det inte finns någonting att göra som är skoj? 

När jag var 8, då fanns det absolut ingenting att göra hemma så vi tog fiskespön och drog.. Det är dopamin det också. Bara inte lika skadlig, då  det belönar i en mycket bättre form. 
    Det är svårt att få iväg dom. Sen har 12 åringen grov adhd och trots. Så han gör
    allt lite svårare- och det är säkert en delorsak att det blivit såhär?
  • Anonym (TV-beroende)
    Anonym (ts) skrev 2024-03-02 14:26:39 följande:
    Delvis håller jag med dig. Men nya sambon är
    extremt emot detta spelande. Han är den som konstant är på mig om det- och fick mig att öppna ögonen.
    Så hur vill bonuspappan aktivera sönerna på helgen?
  • Anonym (ts)
    Anonym (TV-beroende) skrev 2024-03-02 14:28:38 följande:
    Så hur vill bonuspappan aktivera sönerna på helgen?
    Sport osv. Men dom är väldigt ointresservade. Kräver stor insats av mig.  
    Sen är sambon borta var och varannan lördag pga egen sport- så jag är ensam
    med 1 åringen och sönerna när
    dom e här.
Svar på tråden Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner