Om man blir anmäld för att ha skjutit någon i självförsvar
Vill inte säga för många detaljer, men om en person bryter sig in och hotar en och man försvarar sig med luftpistol, vad är mest troliga följden om man blir anmäld?
Vill inte säga för många detaljer, men om en person bryter sig in och hotar en och man försvarar sig med luftpistol, vad är mest troliga följden om man blir anmäld?
Det beror på. Har den som bryter sig in uppsåt att ska dig? Med vad tänker den skada dig.
Sedan kommer vi till hemfridsbrott om någon bryter sig in. Inbrott med för den delen. Därefter kommer försvar och självförsvar. Är det ett licenspliktens vapen? Luftpicka är ju inte det med skall handhas som ett licenspliktigt vapen. Det kan ställa till stor skada ändå. Skjuter du mot en person så ligger du pyrt till även om det är i ditt hem. Det kommer sannolikt bli två anmälningar från var din sida. För dig ev innehav, olaga hot eller vållande till kroppsskada alt misshandel i någon grad. Den andre anmäls för inbrott, hemfridsbrott. Kanske något mer.
Skulle snuten dyka upp mitt i alltihop och se dig med en pistol är risken stor för verkanseld eftersom man inte kan avgöra vilken typ av vapen du håller i.
Svårt att svara utan att veta mer. Självförsvar ska stå i proportion till hotet.
Personen var ute efter att skada och är farlig för den som sköt.
Håller med myran. Det måste stå i proportion. Så någon avfyrade ett skott mot den som bröt sig in. Jisses. Hur stor blev skadan? Ringa polis eller försöka prata var inte läge alltså?
Där har vi problemet med detta land i ett nötskal. Någon som bryter sig in får man inte skada. Hur är detta ett bra ting?
Du ska givetvis få försvara dig själv och det SKA räcka med faktumet att människan bröt sig in för att du ska få agera oavsett om det är uppsåt från idiotens sida.
2 skott i vardera ben med ett luftgevär/luftpistol tycker jag är lagom konsekvens för ett inbrott.
Blir i absolut värsta fall brutna ben och det får man ta när man inte följer lagarna. Benen kommer läka men frågan är om dens mentalitet och IQ kommer öka.
Inför Stand Your Ground lagen så kan jag lova att alla dessa idioter tänker till ett par gånger extra, händer inte mycket inbrott i t.ex Texas och om de gör det så är det inte påtal om att det ska utredas.
Svårt att svara utan att veta mer. Självförsvar ska stå i proportion till hotet.
Med licensfritt ett luftvapen blir det inga större skador, i synnerhet inte om den som blir träffad har vinterkläder på sig. Ok om du träffar ögat så kanske, men på kroppen blir det nog mest blåmärken.
Finns bra slangbella att köpa billigt , man kan ha blykulor som ammunition, det kan ge riktigt fina skador.
Teleskopbatong kan du också ha hemma.
Jag skulle satsat på baseballträ, stekpanna eller liknande .