• Anonym (Anna)

Hur ska jag kunna bli gravid?!

Min menscykel är 21 dagar. Min ägglossning kommer cykeldag 12, 13 eller 14. Det betyder att jag har typ 7 dagar lutealfas?! Hur fan ska jag kunna bli gravid? Vad gör man åt det här? 

Kan någon förklara hela vårdprocessen för mig när man inte blir gravid! Jag kontaktade min närmsta gynekologiska mottagning (bor i en förort i Sthlm) och ville boka en gynundersökning med ultraljud, vill veta om jag har någon cysta eller polyp eller vad som helst. Att göra en gynundersökning med ultraljud kostar 1500 kronor???? What! Fattar ingenting, det är väl jättedyrt?

• Svar på tråden Hur ska jag kunna bli gravid?!
  • Anonym (Imma)

Icke livsnödvändiga vårdinsatser kostar. 
    Men så här   jag skulle inte boka in den sortens undersökning på random gynmottagning. Utan gå rätt väg och kontakta en fertilitetsmottagning så att man gör undersökningarna med det i fokus.
    Kika på 1177 om du kan se vilka som har vårdavtal med regionen om det gör skillnad på kostnaderna. 
    Och varför skulle du inte kunna bli gravid med en kortare lutealfas? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Imma) skrev 2024-03-01 05:22:59 följande:

Icke livsnödvändiga vårdinsatser kostar. 
    Men så här   jag skulle inte boka in den sortens undersökning på random gynmottagning. Utan gå rätt väg och kontakta en fertilitetsmottagning så att man gör undersökningarna med det i fokus.
    Kika på 1177 om du kan se vilka som har vårdavtal med regionen om det gör skillnad på kostnaderna. 
    Och varför skulle du inte kunna bli gravid med en kortare lutealfas? 

Jag har gjort en fertilitetsutredning för fem år sedan. Fick ett barn då. Sedan efter den graviditeten så förändrades min kropp och menscykel. Jag fick cellförändringar och opererade bort en polyp. Jag fick också veta att jag har en myom som dock var för liten för att bry sig om, den var tydligen placerad på ett bra ställe. Jag fattar inte varför jag skulle behöva göra en fertilitetsutredning när jag har ägglossning varje månad. Min mens är regelbunden, jag får utslag på test och jag får äl-smärtor. Du får gärna förklara för mig om jag har missuppfattat för jag kan inte sånt här så bra. Men det jag känner mig orolig för är att jag inte blir gravid för att det kanske växt fram en till polyp. Eller att min konisering har påverkat? Liksom, ska det verkligen kosta mig 1500 kronor att undersöka? Det är ju inte livsnödvändig insats att kolla upp ett födelsemärke eller smärta i ryggen heller, men inte fan kostar det så mycket.
  • Anonym (Anna)
    MsM84 skrev 2024-03-01 05:57:20 följande:

Hur länge har du försökt bli gravid? 

1 år 
Svar på tråden Hur ska jag kunna bli gravid?!